Ταξίδια Μέσα Από Τη Λογοτεχνία!

Η Λογοτεχνία είναι για μένα ένα "παράθυρο" σε έναν μαγικό κόσμο. Κάθε βιβλίο μας "ταξιδεύει" σε κόσμους πραγματικούς, ή φανταστικούς, τωρινούς, μελλοντικούς, ή παρελθοντικούς. Ένα είναι το μόνο σίγουρο, κάθε βιβλίο που μας ενθουσιάζει, μας εντυπωσιάζει, ή μας μαγεύει θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους φίλους - αναγνώστες. Έτσι κι εγώ, θέλω να μοιραστώ με όλους εσάς όσα βιβλία με ενθουσίασαν και με "γέμισαν" με πρωτόγνωρες ιδέες, εικόνες και συναισθήματα. Σαφώς και η άποψη του κάθε αναγνώστη είναι μοναδική και ένα βιβλίο που εμείς λατρέψαμε μπορεί κάποιος άλλος να το αντιπάθησε, ή ακόμα και να το μίσησε... Μέσα από αυτή την οπτική θεωρώ φρόνιμο να μη σχολιάζω όσα βιβλία δεν με εντυπωσίασαν, ή μου άφησαν αρνητικά συναισθήματα, διότι αυτά είναι απολύτως υποκειμενικά. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω αρνητικά κανέναν αναγνώστη, αποτρέποντάς τον από το να διαβάσει ένα βιβλίο το οποίο, ενδεχομένως, να τον ενθουσιάσει. Κάθε βιβλίο απαιτεί το κατάλληλο περιβάλλον, το υπόβαθρο και την ανάλογη διάθεση για να εκτιμηθεί, οπότε μην αποκλείετε ποτέ τίποτα. Η έκφραση και αποτύπωση της δικής μου γνώμης για κάθε βιβλίο, αλλά και των απόψεων και σχολιασμών άλλων φίλων - αναγνωστών που αναγράφονται στη σχετική κατηγορία, έχουν μοναδικό σκοπό να εκφράσουν το θαυμασμό μας για ορισμένα βιβλία που θεωρούμε άξια λόγου και θέλουμε να γίνουν ευρέως γνωστά, βοηθώντας έτσι τους φίλους - αναγνώστες στην επιλογή του επόμενου βιβλίου που θα διαβάσουν. Πάντοτε με το μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό για όλους τους συγγραφείς, που μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους μας "ταξιδεύουν" μακριά από την εκάστοτε πραγματικότητα ή μας βοηθούν να την κατανοήσουμε καλύτερα, αλλά σε κάθε περίπτωση "στολίζουν την ψυχή μας", ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Κλειώ Ισ. Τσαλαπάτη

Κυριακή, 14 Μαΐου 2017

«Η ΣΚΙΑ ΤΗΣ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑΣ», της Τζένης Μανάκη – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη

«Η ΣΚΙΑ ΤΗΣ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑΣ», της Τζένης Μανάκη – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Εκδόσεις: Όστρια
Σελίδες: 282
Τιμή: 13,36 €

          Ξεκινώντας να γράψω την άποψή μου για το δεύτερο, εξαιρετικό μυθιστόρημα της αγαπητής Τζένης Μανάκη, με τίτλο «Η Σκιά Της Αμφιβολίας» από τις εκδόσεις Όστρια, το μυαλό μου είχε "κολλήσει" σε όσα είχα γράψει και για το πρώτο της μυθιστόρημα, το «Μικρές και Μεγάλες Προδοσίες». Πώς θα μπορούσα άλλωστε να αφαιρέσω από την σκέψη μου το γεγονός ότι η εξαίρετη συγγραφέας, εκτός από αυτή την ιδιότητά της, είναι και μία δεινή αναγνώστρια, κάτι που προσωπικά θεωρώ αναπόσπαστο και προαπαιτούμενο στοιχείο του χαρακτήρα κάθε αξιόλογου συγγραφέα. Είναι γεγονός, λοιπόν, ότι και μέσα από το δεύτερο βιβλίο της η κ. Μανάκη, πέρα από μία εξαιρετικά καλογραμμένη και άρτια δομημένη ιστορία χαρακτήρων, επιτρέπει συχνά στον αναγνωστικό της πλούτο να ρίχνει τα φώτα του σε πολλές πτυχές του δικού της έργου. Το μυθιστόρημά της «Η Σκιά Της Αμφιβολίας» είναι ένα από αυτά τα λογοτεχνήματα που αποτελούν μια "ήρεμη δύναμη". Μία ιστορία τριών ανθρώπων, των κύριων ηρώων του βιβλίου, η οποία μοιάζει αρχικά σαν μια ανέφελη ημέρα στη θάλασσα, όπου τα λιγοστά κυματάκια ίσα που ρυτιδιάζουν την επιφάνειά της. Καθώς, όμως, η ιστορία μας εξελίσσεται και ολοένα και περισσότερο αποκαλύπτονται οι σχέσεις και οι συμπεριφορές των ηρώων και όλων των δευτερευόντων χαρακτήρων που τους πλαισιώνουν, τόσο η επιφάνεια της θάλασσας σκουραίνει, τόσο τα κύματα πυκνώνουν και γιγαντώνονται και τόσο εμείς οι αναγνώστες "κρεμόμαστε" με αγωνία στην "κουπαστή" του βιβλίου για να παρακολουθήσουμε με αγωνία την ολοκλήρωση της ιστορίας της ζωής τους.
          Ειρήνη, Γιάννος και Πέτρος οι τρεις βασικοί ήρωες που μπλέκονται σε ένα ερωτικό γαϊτανάκι που ξεκινά από το Παρίσι της Τέχνης, της Λογοτεχνίας και της Μόδας. Μία τυχαία συνάντηση της Ειρήνης με τον Γιάννο, όταν και οι δύο είναι πολύ νέοι, άδολοι και γεμάτοι όρεξη για να πειραματιστούν στις σχέσεις και στον έρωτα, θα γίνει η αφορμή να ξεκινήσει η σχέση τους. Μία σχέση χωρίς προοπτικές αλλά αληθινή, ουσιαστική και τελικά μονόπλευρη, αφού μόνο ο νεαρός Γιάννος είναι δοσμένος ολοκληρωτικά σε αυτήν. Η Ειρήνη προσπαθεί μέσω της σχέσης της με τον Γιάννο να απαγκιστρωθεί από την εμμονή της με τον γοητευτικό και αλαζόνα Πέτρο και την παλαιότερη σχέση της μαζί του. Όμως οι δικές της αμφιβολίες εξακολουθούν να υπάρχουν όσο είναι μαζί με τον Γιάννο στο γοητευτικό Παρίσι. Ούτε ο πειραματισμός της με τον καθηγητή της Ανρί Μορώ και τους απελευθερωμένους φίλους του δεν αρκεί για να "επισκιάσει" όσα συνεχίζει να αισθάνεται για τον απόντα Πέτρο, αλλά ούτε και για να εδραιώσει τα αναμφισβήτητα, τρυφερά, ομολογουμένως, συναισθήματά της για τον Γιάννο. Η ρήξη μεταξύ τους είναι βέβαιη και αμετάκλητη, αν και η αγάπη του ενός για τον άλλο εξακολουθεί να υπάρχει ακόμα και μετά τον χωρισμό τους, έστω και αν είναι πλέον διαφορετικών αποχρώσεων.
          Χρόνια μετά, οι τρεις τους συναντιούνται τυχαία στη Θεσσαλονίκη, όταν ο Γιάννος είναι πλέον επιτυχημένος δημοσιογράφος και αρχισυντάκτης σε μία μεγάλη εφημερίδα με πολλές ερωτικές συντρόφους να προσπαθούν να του επιβεβαιώσουν ότι δεν μοιάζει σε τίποτα με τον ομοφυλόφιλο αδερφό του, Χάρη. Η Ειρήνη έχει εδώ και καιρό αναδειχθεί ως ζωγράφος με μεγάλη επιτυχία, ενώ ο σύντροφός της Πέτρος εξακολουθεί να ζει την μποέμικη ζωή του Δον Ζουάν, επιδιώκοντας όπως πάντα την επιβεβαίωση του ανδρισμού του είτε μέσα από τις συνεχείς κατακτήσεις είτε μέσα από τις διηγήσεις του για την πλούσια δράση του στον ερωτικό στίβο, έχοντας όμως εκείνη ως μόνιμο σημείο αναφοράς του. Είναι όμως τα πράγματα έτσι όπως δείχνουν ή μήπως θα πρέπει να αμφιβάλουμε για όσα είναι εύκολο να δούμε "κοιτάζοντας" απλά τους ανθρώπους γύρω μας και να προσπαθήσουμε να τους "δούμε" όπως πραγματικά είναι, χωρίς τα προσωπεία τους;
          Η κ. Μανάκη δημιουργεί ένα μυθιστόρημα χαρακτήρων με πολυπληθείς ήρωες άρτια σκιαγραφημένους, ψυχογραφημένους σε βάθος και κατευθύνοντας τον καθένα από αυτούς στην κατάληξη την οποία έχουν οι ίδιοι ασυνείδητα επιλέξει. Τα πάθη, οι εμμονές, οι αρρώστιες τους και οι εγωισμοί τους είναι αυτά που κυρίως τους επηρεάζουν, αφήνοντας τα πραγματικά συναισθήματα και την αγάπη που νιώθουν σε κάθε έκφανσή της να έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Η "Αμφιβολία" του καθένα τους για τους ίδιους αλλά και για τους άλλους ρίχνει τη "Σκιά" της ζοφερή πάνω τους, προκαθορίζοντας την ολισθηρή πορεία τους μέσα από λανθασμένη εμπιστοσύνη, λανθασμένες επιλογές, λανθασμένα ταμπού και λανθασμένες αγάπες. Η συγγραφέας μας παροτρύνει να παρατηρήσουμε, να ερευνήσουμε και να συναισθανθούμε τον κάθε ήρωά της, προσπαθώντας να καταλάβουμε τα βαθύτερα κίνητρά του, τα πάθη και τα λάθη του, στα οποία πολύ πιθανόν να συναντήσουμε κάποια από τα δικά μας. Τί θα κάναμε εμείς στη θέση τους, θα ταυτίζονταν οι συμπεριφορές μας ή όχι με τις δικές τους και θα ήταν αυτό αρκετό για να απεγκλωβιστούμε κι εμείς και εκείνοι από την άβυσσο των σφαλμάτων μας ή όχι; Αξίζουν πολλά και θερμά συγχαρητήρια στην αγαπητή Τζένη Μανάκη για αυτό το δεύτερο εξαιρετικό μυθιστόρημά της, το οποίο σας προτείνω ανεπιφύλακτα να διαβάσετε, Φίλοι μου!  

Υπόθεση Οπισθόφυλλου:

«Ποιός μπορεί να πει με ακρίβεια ποιό ήταν το πρόσωπο του καθενός χθες και ποιά η σχέση μ’ αυτό που είναι σήμερα…»

ΕΙΡΗΝΗ και ΓΙΑΝΝΟΣ.
Δύο νέοι άνθρωποι συναντώνται τυχαία στην Πόλη του Φωτός. Τους συνδέει το κοινό ενδιαφέρον τους για την Τέχνη και τη Λογοτεχνία.
Εκείνη αστή, έχει εγκαταλείψει Αθήνα και Αρχιτεκτονική, απογοητευμένη από το μεγάλο έρωτά της για τον άπιστο Πέτρο Πανδή. Σπουδάζει στη Σχολή Καλών Τεχνών.
Εκείνος μικροαστός από Θεσσαλονίκη κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη δημοσιογραφία, με πενιχρά οικονομικά.

Ο Γιάννος την ερωτεύεται με πάθος. Η Ειρήνη εκτιμά την ειλικρίνεια των αισθημάτων του. Αφήνεται με ενθουσιασμό και τρυφερότητα στη  σχέση, αλλά με τη σκέψη της στον άπιστο Πέτρο Πανδή. Για να τον ξεπεράσει, ακολουθεί τον καθηγητή της, Ανρί Μορώ, που τη φλέρταρε επιμόνως, στο εξοχικό του, στη Νορμανδία. Γνωρίζεται με τους ενδιαφέροντες φίλους του. Απογοητευμένη από τις μεταξύ τους σχέσεις, επαναφέρει στο νου της  καταστάσεις που έζησε με τον Πέτρο. Απομακρύνεται από τον Ανρί με ενοχές για την προδοσία προς τον Γιάννο και γεμάτη υπαρξιακές αναζητήσεις και αμφιβολίες.

Ο Γιάννος επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη με έντονα ακόμη αισθήματα για την Ειρήνη. Επιτυχημένος δημοσιογράφος, πραγματοποιεί και το όνειρό του να γίνει συγγραφέας. Ο φόβος πιθανής ταύτισης με τον ομοφυλόφιλο αδελφό του τον οδηγεί σε περίεργες συμπεριφορές. Οι επιτυχίες του θα άρουν τη σκιά της αμφιβολίας για τις επιλογές και το έργο του;
Η Ειρήνη πληροφορείται τη δολοφονία του Ζακ, συγγραφέα, φίλου του Ανρί.
Ο Πέτρος εμφανίζεται στο Παρίσι να τη διεκδικήσει.
Θα τον ακολουθήσει στο δρόμο που έχει χαράξει για τη ζωή του ή θα μεγαλώσει  το βάθος του προσωπικού της αινίγματος;

Μία, μετά από χρόνια, συνάντηση του Γιάννου με την Ειρήνη, επαναφέρει αισθήματα, σκέψεις, αναθεωρήσεις και πολλές αμφιβολίες για την ακριβή ερμηνεία του πραγματικού  προσώπου καθενός.

Ένα μυθιστόρημα με στοχασμούς για τη ζωή, τον έρωτα, τη ρευστότητα της ταυτότητας των ανθρώπων και την «ερμηνεία» των εκάστοτε προσωπείων τους.»

3 σχόλια:

  1. Αγαπητή μου Κλειώ, ευχαριστώ θερμά γι αυτή την εμπεριστατωμένη, διεισδυτική και γενναιόδωρη κριτική στο βιβλίο μου, όσο και για τα λοιπά κολακευτικά σχόλια που με αφορούν.Χαίρομαι ιδιαίτερα, σεβόμενη το κριτήριό σου, που το βιβλίο μου σου προκάλεσε αυτά τα συγκεκριμένα συναισθήματα και σκέψεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ σε ευχαριστώ πολύ Τζένη μου για το υπέροχο αναγνωστικό ταξίδι και εύχομαι να "ταξιδέψω" με πολλά ακόμη δικά σου βιβλία! Κάθε επιτυχία στο έργο σου!

      Διαγραφή