Ταξίδια Μέσα Από Τη Λογοτεχνία!

Η Λογοτεχνία είναι για μένα ένα «παράθυρο» σ' έναν μαγικό κόσμο. Κάθε βιβλίο μάς ταξιδεύει σε κόσμους πραγματικούς ή φανταστικούς, τωρινούς, μελλοντικούς ή παρελθοντικούς. Ένα είναι το μόνο σίγουρο, κάθε βιβλίο που μας ενθουσιάζει, μας εντυπωσιάζει ή μας μαγεύει θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους φίλους-αναγνώστες. Έτσι κι εγώ, θέλω να μοιραστώ μαζί σας όσα βιβλία με ενθουσίασαν και με «γέμισαν» με πρωτόγνωρες ιδέες, εικόνες και συναισθήματα. Σαφώς και η άποψη του κάθε αναγνώστη είναι μοναδική και ένα βιβλίο που εμείς λατρέψαμε μπορεί κάποιος άλλος να το αντιπάθησε ή ακόμα και να το μίσησε... Μέσα από αυτήν την οπτική θεωρώ φρόνιμο να μη σχολιάζω όσα βιβλία δεν με εντυπωσίασαν ή με άφησαν αδιάφορη, διότι η άποψή μου είναι απολύτως υποκειμενική. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω αρνητικά κανέναν αναγνώστη, αποτρέποντάς τον από το να διαβάσει ένα βιβλίο το οποίο, ενδεχομένως, να τον ενθουσιάσει. Κάθε βιβλίο απαιτεί το κατάλληλο περιβάλλον, το υπόβαθρο και την ανάλογη διάθεση για να εκτιμηθεί, οπότε καλό θα είναι να μην απορρίπτουμε ποτέ τίποτα. Η έκφραση και αποτύπωση της δικής μου γνώμης για κάθε βιβλίο -αλλά και των απόψεων και σχολιασμών άλλων φίλων-συγγραφέων-αναγνωστών, που αναγράφονται στη σχετική κατηγορία-, έχουν ως μοναδικό σκοπό να εκφράσουν τον θαυμασμό μας για ορισμένα βιβλία που θεωρούμε άξια λόγου και θέλουμε να γίνουν ευρέως γνωστά, βοηθώντας έτσι τους αναγνώστες στην επιλογή του επόμενου βιβλίου που θα διαβάσουν. Πάντοτε με το μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό για όλους τους συγγραφείς, που μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους μας «ταξιδεύουν» μακριά από την εκάστοτε πραγματικότητα ή μας βοηθούν να την κατανοήσουμε καλύτερα, αλλά σε κάθε περίπτωση στολίζουν την ψυχή μας, οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Κλειώ Ισιδ. Τσαλαπάτη

Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2018

«ΜΙΚΡΕΣ ΚΟΚΚΙΝΕΣ ΚΑΡΕΚΛΕΣ», της Edna O’ Brien – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη

«ΜΙΚΡΕΣ ΚΟΚΚΙΝΕΣ ΚΑΡΕΚΛΕΣ», της Edna OBrien – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Εκδόσεις: Κλειδάριθμος
Σελίδες: 344
Τιμή: 12,96€

          Δε νομίζω να υπήρξε ποτέ κάποιος πόλεμος που να μην έχει προκαλέσει το χύσιμο αθώου αίματος, όσο "αναγκαία" και αν έχει κριθεί η διεξαγωγή του. Όταν δε το αίμα που χύνεται είναι αθώων αμάχων, και μάλιστα παιδιών, τότε το γεγονός γίνεται ακόμα πιο τραγικό. Η καταξιωμένη Ιρλανδή συγγραφέας Edna OBrien, ξεκινώντας από την επετειακή εκδήλωση που έλαβε χώρα στο Σεράγεβο τον Απρίλιο του 2012 για τα είκοσι χρόνια από την πολιορκία του από τις Σερβοβοσνιακές δυνάμεις, με την τοποθέτηση 11.541 καρεκλών κατά μήκος των 800 μέτρων του κεντρικού δρόμου της πόλης, εμπνεύστηκε ένα καθηλωτικό μυθιστόρημα. Ο τίτλος του εξαιρετικού αυτού βιβλίου, «Μικρές Κόκκινες Καρέκλες», αναφέρεται στις 643 μικρές καρέκλες που τοποθετήθηκαν ανάμεσα στις υπόλοιπες ως φόρος τιμής στα ισάριθμα αθώα παιδιά που σκοτώθηκαν κατά την αιματηρή αυτή πολιορκία. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα – καταγγελία για την ανθρώπινη αποκτήνωση κατά τη διάρκεια κάθε πολέμου, το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος και πιστεύω πως αποτελεί ένα έργο που θα μείνει κλασσικό στο πέρασμα του χρόνου.
          Η συγγραφέας ξεκινάει την εξιστόρησή της από την ιδιαίτερη πατρίδα της, την καταπράσινη Ιρλανδία. Σ’ ένα μικρό, παραδοσιακό χωριό με το χαρακτηριστικό Ιρλανδικό όνομα Κλουνόιλα, όπου ο χρόνος μοιάζει να έχει παγώσει και όλα να κινούνται με υπερβολικά αργούς ρυθμούς, φτάνει ένας μυστηριώδης άγνωστος άντρας, ο Βλάντιμιρ Ντράγκαν, που συστήνεται ως δόκτωρ, εναλλακτικός γιατρός και σεξοθεραπευτής. Αυτές οι ιδιότητές του μαζί με το βιβλικό παρουσιαστικό του με την ψηλή, ευθυτενή κορμοστασιά, τα μακριά λευκά μαλλιά και τη λευκή γενειάδα, αλλά και το γεγονός ότι δηλώνει ως πατρίδα του το Μαυροβούνιο, αρκούν για να συνταράξουν ολόκληρη τη μικρή τοπική κοινωνία της Κλουνόιλα. Το μπαρ του χωριού, που αν και ανήκει στη χήρα Μόνα το διαχειρίζεται ο νεαρός μπάρμαν Ντάρα, γίνεται το κέντρο αναμετάδοσης της άφιξης του ξένου καθώς και όλων των θεμάτων που συζήτησε ο επονομαζόμενος "Βουκ", δηλαδή λύκος, ο οποίος επέδειξε μια εντυπωσιακή γκάμα γνώσεων και μια δυναμική όσο και μυστηριώδη προσωπικότητα.
          Ο ξένος βρίσκει σύντομα χώρο για να ανοίξει το εναλλακτικό ιατρείο του και είναι βέβαιος πως, παρά την αρχική επιφυλακτικότητά τους, οι ντόπιοι θα αρχίσουν να τον επισκέπτονται, άλλοι επιδιώκοντας να τον γνωρίσουν από κοντά ώστε να έχουν μετά να διηγούνται τις αναρίθμητες εντυπώσεις τους στον κύκλο των συγγενών και φίλων τους, και άλλοι επιδιώκοντας όντως να βρουν ανακούφιση σε κάποια πραγματικά ή κατά φαντασίαν προβλήματα υγείας τους. Ένας ολόκληρος μήνας περνάει αλλά ο δόκτωρ "Βουκ" Βλάντιμιρ Ντράγκαν θεωρείται ακόμα ξένος για την κλειστή κοινωνία της Κλουνόιλα, που πήρε το όνομά της από το παρακείμενο ορμητικό ποτάμι. Τα εγκαίνια του ολιστικού θεραπευτηρίου γίνονται χωρίς τυμπανοκρουσίες και το ιδανικό "ποδαρικό" ως πρώτη ασθενής το κάνει μια… καλόγρια, η αδερφή Μποναβέντσιουρ. Πρωτοφανής η εμπειρία για τη μοναχή αλλά, ταυτόχρονα, και η καλύτερη διαφήμιση για το πρωτοποριακό ιατρείο του Βλαντ.
          Ο κόσμος αρχίζει να ανοίγεται προς τον νεοφερμένο, να τον εμπιστεύεται και να τον ενσωματώνει στην ντόπια κοινωνία. Ο Βουκ είναι αρκετά γοητευτικός, αν και κάποιας ώριμης ηλικίας, με ευρείες γνώσεις από πολλά και διαφορετικά αντικείμενα, ετοιμόλογος και ικανός διαπραγματευτής, τόσο ώστε να πείσει ακόμα και τον ιερέα του χωριού πως δεν αποτελεί απειλή για τα χρηστά καθολικά ήθη της Κλουνόιλα. Όμως, το παρελθόν του παραμένει άγνωστο και αποτελεί μυστήριο για όλους μέχρι τη στιγμή που θα αποκαλυφθεί πως είναι καταζητούμενος εγκληματίας πολέμου από τα Βαλκάνια και, ειδικότερα, από το Σεράγεβο. Οι άψογες εντυπώσεις που αποκόμισαν όλοι σχεδόν οι κάτοικοι, μαζί με τη φλογερή, παράνομη σχέση που σύναψε μαζί του η ανίδεη Φιντέλμα Μακμπράιντ, θα καταρρεύσουν μετά από αυτή την αποκάλυψη, καθώς κανείς δεν είχε υποψιαστεί το παραμικρό. Η άτυχη Φιντέλμα, όμως, θα χάσει πολύ περισσότερα από όσα οι υπόλοιποι καταγοητευμένοι κάτοικοι, καθώς έχει δεθεί άρρηκτα μαζί του με τρόπο μη αναστρέψιμο. Σχεδόν θα χάσει τον ίδιο της τον εαυτό και τόσο δραματικά όσο δε θα μπορούσε ούτε και η πιο νοσηρή φαντασία να υπαγορεύσει.
          Οι «Μικρές Κόκκινες Καρέκλες» είναι ένα μυθιστόρημα καθηλωτικό, αριστοτεχνικά δομημένο, με ολοζώντανους ήρωες και αντιήρωες, με έντονα αποτυπωμένη τη ζοφερή εξαγρίωση των ανθρώπων όταν μάχονται και πολεμούν δίκαια ή άδικα άλλους συνανθρώπους τους, καθώς και την ικανότητα του Κακού, όποια μορφή κι αν παίρνει αυτό, να προσποιείται, να μεταμφιέζεται, να ελίσσεται και να γοητεύει, παρασύροντας τα αθώα θύματά του μέσα στον λαβύρινθό του, απ’ όπου συχνά είναι αδύνατο να βρει κανείς την έξοδο. Ένα μεγάλο λογοτεχνικό έργο που θα σας συγκλονίσει και μια χαρισματική συγγραφέας που δικαιώνει τη φήμη της.

Υπόθεση Οπισθόφυλλου:

«Βιβλίο της χρονιάς για τους Sunday Times, Observer, Financial Times και Sunday Express
Ένα σπουδαίο μυθιστόρημα από τη μοναδική Edna O’Brien

Ένας μυστηριώδης άντρας φτάνει σ’ ένα μικρό χωριό της Ιρλανδίας. Συστήνεται ως εναλλακτικός θεραπευτής και σύντομα καταγοητεύει την τοπική κοινωνία. Η Φιντέλμα Μακπράιντ θα υποκύψει στη μοιραία έλξη που αισθάνεται για τον ξένο, αλλά τα επακόλουθα θα είναι πέρα από κάθε φαντασία. Γιατί ο Βλαντ είναι καταζητούμενος εγκληματίας πολέμου από τα Βαλκάνια…

Οι Μικρές κόκκινες καρέκλες είναι ένα μυθιστόρημα για την αγάπη, τα τεχνάσματα του κακού, τη δικαιοσύνη, την εξιλέωση, την ελπίδα.

Ένα άγριο, λυρικό και εφιαλτικά αληθινό βιβλίο –ίσως το κορυφαίο της Edna O’Brien– που υπενθυμίζει για ποιον λόγο θεωρείται μια εκ των μεγαλύτερων συγγραφέων της γενιάς της και όχι μόνο.

«Η O’Brien παραμένει μια μεγάλη κυρία της λογοτεχνίας –και το αποδεικνύει σε αυτό το προκλητικό, συγκινητικό, αριστουργηματικό και αντισυμβατικό μυθιστόρημά της.»  –The Times


Μετά το πρώτο της μυθιστόρημα, The Country Girls (Κορίτσια από την επαρχία), η Edna O’Brien έχει γράψει περισσότερα από είκοσι έργα μυθοπλασίας. Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία, όπως το Irish PEN Lifetime Achievement Award, το American National Arts Gold Medal και το Frank O’Connor Prize. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη δυτική Ιρλανδία, αλλά εδώ και πολλά χρόνια κατοικεί στο Λονδίνο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου