«Η
ΜΗΔΕΙΑ ΔΕΝ ΧΟΡΕΨΕ ΠΟΤΕ», της Πασχαλίας
Τραυλού – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Εκδόσεις:
Μεταίχμιο
Σελίδες:
502
Τιμή:
14,94 €
Πάντοτε οι αρχαίες τραγωδίες ασκούσαν
μια ιδιαίτερη γοητεία πάνω μου… Λογικό είναι άλλωστε, αν σκεφτούμε ότι εμείς οι
Έλληνες είμαστε, από το σχολείο ακόμα, γαλουχημένοι με τέτοιου είδους "τραγικά"
αναγνώσματα. Ο μύθος του Ιάσωνα και της Μήδειας και η κατάληξή του με είχαν
εντυπωσιάσει βαθιά, όμως δεν περίμενα πως θα υπήρχε ποτέ μια νέα Μήδεια,
σύγχρονη αυτή τη φορά, που θα με εντυπωσίαζε ακόμα περισσότερο…
Κι όμως, το νέο μυθιστόρημα της
Πασχαλίας Τραυλού ήταν όχι απλώς εντυπωσιακό, αλλά συνταρακτικό! Μία νέα, άρτια
τραγωδία με όλα τα συνθετικά στοιχεία αυτής, σύμφωνα με τον ορισμό της από τον
Αριστοτέλη, που όμως καταφέρνει να συνδυάσει αρμονικά το γνωστό μύθο με τη
σύγχρονη, εξίσου τραγική, πραγματικότητα.
Η συγγραφέας εξυφαίνει τον δικό της
μύθο αριστοτεχνικά, δημιουργώντας ένα μυθιστόρημα το οποίο μένει για πάντα
χαραγμένο στο μυαλό του αναγνώστη. Μπορεί η όλη υπόθεση να ξεκινά και να
βασίζεται στη σύγχρονη Μήδεια, η οποία δικάζεται και, φυσικά καταδικάζεται όπως
είναι αναμενόμενο, για το φόνο των παιδιών της τον οποίο έχει ήδη ομολογήσει,
όμως με αφορμή αυτό το γεγονός περιδιαβαίνουμε στους ιδιωτικούς χώρους και τις
προσωπικές ιστορίες των τεσσάρων ηρώων που την πλαισιώνουν.
Ευρηματική η πλοκή του βιβλίου, καθώς
η συγγραφέας χρησιμοποιεί την πένα της ως "νυστέρι", με το οποίο
ανατέμνει με χειρουργική ακρίβεια τις ζωές της "επώνυμης" Μήδειας,
Αιμιλίας Στρατάκη, αλλά και των άλλων "ανώνυμων" Μηδειών που
βρίσκονται πίσω, ή δίπλα στους ήρωές μας. Αυτοί οι τέσσερις ήρωες που
συνοδεύουν, κυρίως εν αγνοία της, την καταδικασμένη από Θεούς και ανθρώπους
τραγική ηρωΐδα μας είναι η συγγραφέας Έλλη Ευριπίδου, ο ψυχολόγος Νικήτας
Παυλίδης, ο δικηγόρος της κατηγορουμένης Μίνωας Ιωάννου και ο ζωγράφος –
σκιτσογράφος της αστυνομίας Αλέξανδρος Πετράκος. Ο καθένας τους επιλέγει για
τους δικούς του λόγους να παρευρεθεί στην τελευταία συνεδρίαση της περιβόητης
δίκης μιας γυναίκας, η οποία έχει ανενδοίαστα ομολογήσει τους αποτρόπαιους,
απαράδεκτους και αδικαιολόγητους φόνους των παιδιών της. Κανείς δεν μπορεί να
αποδεχτεί ότι μια τέτοια πράξη μπορεί να έχει ελαφρυντικά, ούτε καν την
δικαιολογία ενός διαταραγμένου μυαλού, την οποία επικαλείται ο δικηγόρος της.
Με αφορμή, λοιπόν, την αναμενόμενη
καταδίκη της Αιμιλίας Στρατάκη και ένα απρόσμενο θλιβερό γεγονός μέσα στην
αίθουσα του δικαστηρίου οι τέσσερις ήρωές μας δένονται μεταξύ τους με τρόπο που
δε θα μπορούσαν ποτέ να διανοηθούν. Καθώς αυτοί γνωρίζονται ολοένα και
περισσότερο και κάνουν τα πρώτα δειλά, αναγνωριστικά βήματα ο ένας στον ψυχισμό
του άλλου, εμείς παρακολουθούμε με κομμένη την ανάσα να ξεδιπλώνονται μπροστά
μας τα γεγονότα της ζωής τους και τα άτομα που τις στιγμάτισαν.
Η Πασχαλία Τραυλού χρησιμοποιώντας ως
έναυσμα το πρόσωπο και τον χαρακτήρα της καταδικασμένης "Μήδειας" που
βρίσκεται σε κοινή θέα μέσα στο δικαστήριο και εκτός, μας παρουσιάζει τις άλλες
Μήδειες, αθέατες αλλά πάντοτε υπαρκτές. Αυτές οι γυναίκες μπορεί να μην "πήραν"
τη ζωή των παιδιών τους όμως τα στιγμάτισαν, τα επηρέασαν, τα εμπόδισαν από το
να είναι ο εαυτός τους, τα "ακρωτηρίασαν" συναισθηματικά και τα
απέπεμψαν από την οικογενειακή εστία, γιατί δε συμμορφώνονταν με τις δικές τους
προσταγές, γιατί αποφάσιζαν να ακολουθήσουν τη δική τους πορεία στη ζωή, τα
δικά τους όνειρα και τα δικά τους "θέλω". Επομένως, δολοφόνος δεν
είναι μόνο αυτός που αφαιρεί από έναν άνθρωπο την βιολογική του ζωή, αλλά και
αυτός που "κατακρεουργεί" τον συναισθηματικό του κόσμο, που "βιάζει"
τα συναισθήματα, τις επιθυμίες και τα όνειρά του.
Το βιβλίο «Η Μήδεια Δε Χόρεψε Ποτέ» είναι ένα αριστουργηματικό
λογοτέχνημα, ένα ανάγνωσμα που θα μπορούσε να διαβαστεί με την ίδια ικανοποίηση
από αντρικό και γυναικείο αναγνωστικό κοινό, καθώς οι περισσότεροι αναγνώστες
θα βρουν πολλά κοινά στοιχεία με κάποιους από τους ήρωες. Η συγγραφέας μας
παρασύρει σε ένα λογοτεχνικό ταξίδι που θα μας μείνει αξέχαστο, σε μια
ενδοσκόπηση στα μύχια της ανθρώπινης ψυχής με την μουσική υπόκρουση μιας πολύ
αγαπημένης μελωδίας, του “Stand By Me”, του Ben E. King. Ένα βιβλίο συγκλονιστικό, για
το οποίο οφείλω θερμά συγχαρητήρια στην Πασχαλία Τραυλού και το οποίο σας
προτείνω ανεπιφύλακτα να διαβάσετε, Φίλοι μου!
Υπόθεση
Οπισθόφυλλου:
To
νέο μυθιστόρημα της πολύ επιτυχημένης συγγραφέα Πασχαλίας Τραυλού Η
Μήδεια δεν χόρεψε ποτέ έχει ως αφόρμηση τον γνωστό μύθο, τον οποίο
μεταφέρει στη σύγχρονη εποχή και τον προχωρά ένα βήμα πιο πέρα, στη δίκη της
παιδοκτόνου. Μια δίκη που δεν στηρίζεται στη συμβατική δικαιοσύνη της λογικής
και των νόμων, αλλά στη δικαιοσύνη που επιτάσσει μια τραυματισμένη ψυχή.
Η σύγχρονη Μήδεια του βιβλίου, η κατά κόσμον Αιμιλία Στρατάκη, πλαισιώνεται από τέσσερις ακόμα ήρωες. Τον ψυχολόγο Νικήτα, τον ζωγράφο Αλέξανδρο, τη συγγραφέα Έλλη Ευριπίδου και τον μποέμ δικηγόρο Μίνωα, καθένας εκ των οποίων ζει τη ζωή του υπό τη σκιά μιας Μήδειας συζύγου ή μητέρας ενόσω παλεύουν να διεισδύσουν στην ψυχή της κατηγορουμένης και να αποσπάσουν το μυστικό της.
Η κάθαρση έρχεται για όλους μέσα από ανατρεπτικές αλήθειες, θαμμένα μυστικά και σκοτεινούς έρωτες, από εκείνους που άλλοτε καθαγιάζουν την ανθρώπινη ύπαρξη και άλλοτε αποδεικνύουν τα ανεξέλεγκτα όριά της.
Η Αιμιλία, ο Αχιλλέας και η Έλλη, ο Μίνωας, η Ροδή και η Τάνια, ο Αλέξανδρος, η Σεβαστή και ο Ανέστης, εναλλάσσουν συνεχώς τους ρόλους του θύτη και του θύματος, ώσπου να οδηγηθούν στο συναρπαστικό φινάλε μιας ιστορίας που κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει.
Η σύγχρονη Μήδεια του βιβλίου, η κατά κόσμον Αιμιλία Στρατάκη, πλαισιώνεται από τέσσερις ακόμα ήρωες. Τον ψυχολόγο Νικήτα, τον ζωγράφο Αλέξανδρο, τη συγγραφέα Έλλη Ευριπίδου και τον μποέμ δικηγόρο Μίνωα, καθένας εκ των οποίων ζει τη ζωή του υπό τη σκιά μιας Μήδειας συζύγου ή μητέρας ενόσω παλεύουν να διεισδύσουν στην ψυχή της κατηγορουμένης και να αποσπάσουν το μυστικό της.
Η κάθαρση έρχεται για όλους μέσα από ανατρεπτικές αλήθειες, θαμμένα μυστικά και σκοτεινούς έρωτες, από εκείνους που άλλοτε καθαγιάζουν την ανθρώπινη ύπαρξη και άλλοτε αποδεικνύουν τα ανεξέλεγκτα όριά της.
Η Αιμιλία, ο Αχιλλέας και η Έλλη, ο Μίνωας, η Ροδή και η Τάνια, ο Αλέξανδρος, η Σεβαστή και ο Ανέστης, εναλλάσσουν συνεχώς τους ρόλους του θύτη και του θύματος, ώσπου να οδηγηθούν στο συναρπαστικό φινάλε μιας ιστορίας που κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου