«ΚΥΜΑΤΑ
ΤΟΥ ΒΟΣΠΟΡΟΥ», της Μαίρης Μαγουλά – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Σελίδες:
640
Τιμή:
16,92 €
Το μυθιστόρημα αυτό με είχε κερδίσει
πριν ακόμα διαβάσω οτιδήποτε σχετικό με την υπόθεσή του. Με κέρδισε και με σαγήνευσε από το υπέροχο ‘ταξιδιάρικο’ εξώφυλλό του, που ξεφεύγει από τα
συνηθισμένα, αλλά και από τον πολλά υποσχόμενο τίτλο του. Ένα επιπλέον στοιχείο
που μου κέντρισε το ενδιαφέρον, και το ξεκίνησα σχεδόν αμέσως αφότου το πήρα
στα χέρια μου, ήταν το γεγονός ότι αποτελεί το πρώτο βιβλίο της συγγραφέως και,
με απόλυτη βεβαιότητα, πιστεύω πως θα ακολουθήσουν πολλά ακόμα. Η Μαίρη Μαγουλά
συνέγραψε ένα εξαίσιο μυθιστόρημα με πολλές ιστορικές αποχρώσεις, το οποίο με μάγεψε,
με αιχμαλώτισε στις σελίδες του και, εν τέλει, με άφησε πλουσιότερη σε συναισθήματα,
σε εμπειρίες, σε εικόνες και σε μνήμες. Είναι ένα βιβλίο το οποίο οπωσδήποτε θα
ξαναδιαβάσω κάποια στιγμή με την ηρεμία και την έλλειψη βιασύνης που του αξίζει, ούσα βέβαιη πως θα το απολαύσω
το ίδιο, αν όχι περισσότερο!
Η συγγραφέας καταπιάνεται με μια
χρονική περίοδο που δεν συνηθίζεται για τα συγγραφικά δεδομένα: την περίοδο
1926 έως 1964, στην Κωνσταντινούπολη και τα περίχωρά της. Τα πολλά και σημαντικά
ιστορικά γεγονότα που έλαβαν χώρα σε αυτό το διάστημα, όπως ο απόηχος της καταστροφής της Σμύρνης, ο Β’ Παγκόσμιος
πόλεμος, ο εμφύλιος στην Ελλάδα, τα Σεπτεμβριανά του 1955 και οι απελάσεις του
1964 στην Πόλη, αποτελούν τον λογοτεχνικό καμβά πάνω στον οποίο η συγγραφέας ‘σχεδιάζει’
και δίνει τις δικές της μοναδικές αποχρώσεις στις ζωές των πολυπληθών ηρώων της.
Ο αριθμός των ηρώων που εμφανίζονται μέσα στα «Κύματα Του Βοσπόρου» είναι πραγματικά εντυπωσιακός, όπως εξίσου
εντυπωσιακή είναι και η ικανότητα, μάλλον η μαεστρία θα έπρεπε να πω, της Μαίρης
Μαγουλά να τους χειρίζεται και να τους συνδέει μεταξύ τους μέσα από μια αριστοτεχνικά
σχεδιασμένη δαιδαλώδη πλοκή.
Η υπόθεση αποτελεί ένα υπέροχο, πολύχρωμο
μωσαϊκό, όπου τα ανόμοια και ξεχωριστά κομμάτια του ενώνονται για να δημιουργήσουν
ένα μαγευτικό σύνολο, εξαίσιο και εντυπωσιακό μέσα στη φαινομενική πολυπλοκότητά
του. Όμως, αν και πολυσύνθετο, τίποτα δε μένει ανεξήγητο, αδικαιολόγητο και αταίριαστο
μέσα στο εξαίρετο αυτό μυθιστόρημα. Όλα και όλοι βρίσκουν τη θέση και την εξήγησή
τους αφήνοντας τον αναγνώστη ικανοποιημένο και δικαιωμένο, παρά τις όποιες ατυχίες
και δυστυχίες των ηρώων. Ήρωες που είναι άρτια σκιαγραφημένοι ως προσωπικότητες
και ξεχωριστές οντότητες, απ’ όπου και αν προέρχονται. Ήρωες προερχόμενοι από
φτωχές και ‘ασήμαντες’ κοινωνικά οικογένειες, όπως η Ευρυδίκη, ο Σταύρακας, η
Βασιλική, ο Ευάγγελος και η Ευτυχία θα αποτελέσουν την κινητήρια δύναμη της πλοκής
του μυθιστορήματος δίπλα σε άλλους πλουσιότερους και σημαντικότερους ‘κοινωνικά’,
όπως ο Φαίδωνας και ο Κίμωνας Καραμάνογλου, ο Πάτροκλος και η Βεατρίκη Μολά, οι
Στουπάκηδες, η Ελεονώρα και ο Νεοκλής, αλλά και η Ντενίζ, η Μαρκέλλα, ο Ρωμανός,
η Δανάη Σερέτη, η Κασσάνδρα, ο Τζάκος, η Νουράι, το ‘αραπάκι’ – Νεφέλη, η Φιλίτσα,
η Ευγενία, ο Κυριάκος, η Ζιζέλ – Νιβέρ, ο Χοσρόφ και τόσοι άλλοι, ‘δευτερεύοντες’
αλλά τόσο ουσιαστικοί και απαραίτητοι, χαρακτήρες για το ‘δέσιμο’ της πλοκής
αυτού του αξέχαστου χρονικού – μυθιστορήματος.
Είναι πραγματικά αναρίθμητοι οι ήρωες
αυτού του βιβλίου, όμως όλοι έχουν τη σημασία και την θέση τους μέσα στο πολύχρωμο
‘μωσαϊκό’ των «Κυμάτων Του Βοσπόρου»,
που χωρίς αυτούς θα ήταν κατά πολύ φτωχότερο. Όπως η ίδια η Πόλη η οποία αποτελείται
από ένα συνοθύλλευμα ανθρώπων, εθνικοτήτων, θρησκευμάτων και πολιτισμών, έτσι
και το βιβλίο αποτελείται από ένα μείγμα προσωπικοτήτων, ηθικών, νοοτροπιών,
κοινωνικών θέσεων και συμπεριφορών. Κάθε ήρωας ζει και δρα όπως αρμόζει στη δική
του θέση, ηθική και νοοτροπία και οι πράξεις του αιτιολογούνται απόλυτα. Η
συγγραφέας δεν αφήνει τίποτε στην τύχη, τίποτε ατεκμηρίωτο και αδικαιολόγητο, αλλά αντίθετα μας αποκαλύπτει
τη σημασία και τη σχέση ανθρώπων, γεγονότων και κρυμμένων μυστικών στην κατάλληλη
στιγμή, ώστε να μας εμφανιστεί ολόκληρη η αλήθεια.
Τα «Κύματα Του Βοσπόρου» θα σας ταξιδέψουν με την παλινδρομική
τους κίνηση άλλοτε προς το ιστορικό Πέρα (πατρίδα και της συνονόματης γιαγιάς
μου), στον Γαλατά, στο Μπεμπέκι και το Νιχώρι, στα Πριγκηπονήσια και τα στενά
του Βοσπόρου και άλλοτε στα πιο σικ στέκια της εποχής, όπως το Πέρα Παλλάς, τα
αρχοντικά γιαλί, τα θέατρα και σινέ, τις εκκλησίες που σέβονταν Ρωμιοί και Τούρκοι,
αλλά και σε ιστορικά ορόσημα, όπως η Μεγάλη του Γένους Σχολή, μέσα από μια πιστή
αναπαράσταση του κλίματος της εποχής, της γλώσσας, των εθίμων και της πολυπολιτισμικότητας
της Κωνσταντινούπολης.
Ένα βιβλίο για το οποίο αξίζουν πολλά και θερμά
συγχαρητήρια στη Μαίρη Μαγουλά και το οποίο θα μείνει βαθιά χαραγμένο στη μνήμη
σας. Διαβάστε το, Φίλοι μου!
Υπόθεση
Οπισθόφυλλου:
«Ένα
μυθιστόρημα-χρονικό για την περίοδο 1926-1964.»
‘Γεννημένη στον Βόσπορο, από γονείς που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Πόλη με τις απελάσεις του 1964, μεγάλωσα μέσα στις μνήμες τους, έφτιαξα εικόνες για τα πρόσωπα των οποίων τις ζωές είχα κάνει με το χρόνο δικές μου. Κάποια στιγμή, ένιωσα τους ήρωες να με πιέζουν για μια «έξοδο» στο χαρτί. Μάζεψα το παρελθόν, τα εξωτερικά και εσωτερικά χαρακτηριστικά τους, τους τοποθέτησα στον χώρο και στον χρόνο που ανήκαν και τους έριξα στην ιστορία… Εκεί, συνάντησαν άλλους, φανταστικούς μα και αναγκαίους για την πλοκή χαρακτήρες. Πραγματικοί και φανταστικοί, συμπορεύτηκαν για να αναπλάσουν την εικόνα της εποχής στον Βόσπορο και το ιστορικό Πέρα.
Μ. Μ.’
«Κωνσταντινούπολη 1926-1964
Η Ευρυδίκη, μια νέα ταλαιπωρημένη κοπέλα, αποφασίζει να φέρει στον κόσμο το εξώγαμο αγόρι της, τον Ευάγγελο, και να κρατήσει μυστική την ταυτότητα του πατέρα. Στην προσπάθειά της να δώσει ένα όνομα στο παιδί και να αποκτήσει μια κανονική οικογένεια, ακολουθεί τον Σταύρακα, συνδέει την τύχη της μαζί του για να βιώσει αργότερα η ίδια και τα παιδιά της τις συνέπειες.
Ο Ευάγγελος ξεπερνά δυσκολίες και κινδύνους, επιβιώνει, δημιουργεί οικογένεια και αναζητά με πείσμα μια πολυπόθητη θέση στην κοινωνία και μια αλήθεια. Μια αλήθεια απ’ τη μάνα του που σέβεται και υπεραγαπά. Θα τη βρει και, αν ναι, πώς θα τη διαχειριστεί;
Και παράλληλα συμπορεύονται: ο Παναγιώτης Στουπάκης, μαθητής της Μεγάλης του Γένους Σχολής, η υπέρκομψη τριαντάρα Ντενίζ στις αποβάθρες του Γαλατά, η Ελεονώρα, το μικρό παράλυτο κορίτσι που ατενίζει τον Βόσπορο από το παράθυρο του αρχοντικού γιαλί, η Λεβαντίνα χήρα Μαρκέλλα, η Σμυρνιά δασκάλα Ευγενία και κάπου ψηλά στον λόφο του Χριστού στο Ορφανοτροφείο της Πριγκήπου, άλλο ένα μικρό παιδί, ο Ρωμανός, που αναζητά τη χαμένη του ταυτότητα.
Ζωές που λες κι επηρεάζονται από τα ιδιόμορφα νερά του Βοσπόρου, άλλοτε γαλήνιες και άλλοτε ταραγμένες, χαράζουν την πορεία τους στον χρόνο, αναπλάθοντας μέσα από την αφήγηση ιδανικά την εικόνα της εποχής.»
‘Γεννημένη στον Βόσπορο, από γονείς που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Πόλη με τις απελάσεις του 1964, μεγάλωσα μέσα στις μνήμες τους, έφτιαξα εικόνες για τα πρόσωπα των οποίων τις ζωές είχα κάνει με το χρόνο δικές μου. Κάποια στιγμή, ένιωσα τους ήρωες να με πιέζουν για μια «έξοδο» στο χαρτί. Μάζεψα το παρελθόν, τα εξωτερικά και εσωτερικά χαρακτηριστικά τους, τους τοποθέτησα στον χώρο και στον χρόνο που ανήκαν και τους έριξα στην ιστορία… Εκεί, συνάντησαν άλλους, φανταστικούς μα και αναγκαίους για την πλοκή χαρακτήρες. Πραγματικοί και φανταστικοί, συμπορεύτηκαν για να αναπλάσουν την εικόνα της εποχής στον Βόσπορο και το ιστορικό Πέρα.
Μ. Μ.’
«Κωνσταντινούπολη 1926-1964
Η Ευρυδίκη, μια νέα ταλαιπωρημένη κοπέλα, αποφασίζει να φέρει στον κόσμο το εξώγαμο αγόρι της, τον Ευάγγελο, και να κρατήσει μυστική την ταυτότητα του πατέρα. Στην προσπάθειά της να δώσει ένα όνομα στο παιδί και να αποκτήσει μια κανονική οικογένεια, ακολουθεί τον Σταύρακα, συνδέει την τύχη της μαζί του για να βιώσει αργότερα η ίδια και τα παιδιά της τις συνέπειες.
Ο Ευάγγελος ξεπερνά δυσκολίες και κινδύνους, επιβιώνει, δημιουργεί οικογένεια και αναζητά με πείσμα μια πολυπόθητη θέση στην κοινωνία και μια αλήθεια. Μια αλήθεια απ’ τη μάνα του που σέβεται και υπεραγαπά. Θα τη βρει και, αν ναι, πώς θα τη διαχειριστεί;
Και παράλληλα συμπορεύονται: ο Παναγιώτης Στουπάκης, μαθητής της Μεγάλης του Γένους Σχολής, η υπέρκομψη τριαντάρα Ντενίζ στις αποβάθρες του Γαλατά, η Ελεονώρα, το μικρό παράλυτο κορίτσι που ατενίζει τον Βόσπορο από το παράθυρο του αρχοντικού γιαλί, η Λεβαντίνα χήρα Μαρκέλλα, η Σμυρνιά δασκάλα Ευγενία και κάπου ψηλά στον λόφο του Χριστού στο Ορφανοτροφείο της Πριγκήπου, άλλο ένα μικρό παιδί, ο Ρωμανός, που αναζητά τη χαμένη του ταυτότητα.
Ζωές που λες κι επηρεάζονται από τα ιδιόμορφα νερά του Βοσπόρου, άλλοτε γαλήνιες και άλλοτε ταραγμένες, χαράζουν την πορεία τους στον χρόνο, αναπλάθοντας μέσα από την αφήγηση ιδανικά την εικόνα της εποχής.»
ΥΠΕΡΟΧΗ ΚΡΙΤΙΚΗ!ΑΝΥΠΟΜΟΝΩ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΩ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ πολύ Φλώρα μου! Είμαι βέβαιη πως θα το λατρέψεις κι εσύ το ίδιο!
Διαγραφή