«ΜΙΑ
ΑΝΑΣΑ ΠΡΙΝ», της Όλγας Μπακοπούλου – Γράφει η Κλειώ
Τσαλαπάτη
Εκδόσεις:
Momentum Books
Σελίδες:
394
Τιμή:
12,90 €
Πόσες φορές έχουμε δει στις
ειδήσεις, ή στις εφημερίδες πολεμικά ρεπορτάζ που μας έχουν συγκλονίσει με την
αγριότητα και την αμεσότητα της αναμετάδοσης σκηνών φρίκης, καταστροφής και
οδύνης; Πόσες από αυτές τις φορές έχουμε άραγε αναρωτηθεί ποιός κρύβεται πίσω
από τη λήψη αυτών των φωτογραφιών ή βίντεο, που μας παρουσιάζουν εικόνες από
περιοχές που ταράσσονται από βομβαρδισμούς, εκτελέσεις ή πολεμικές συρράξεις;
Προσωπικά, έχω υπάρξει θεατής, εκούσια ή ακούσια, πολλών τέτοιων στιγμιότυπων στα ΜΜΕ εμβαθύνοντας
στο φριχτό θέμα των ρεπορτάζ, στα αίτια των πολεμικών συρράξεων, στους
ανθρώπους που υποφέρουν ή σφαγιάζονται, στις συνέπειες των βομβαρδισμών, στην τυχόν
εμπλοκή διαφόρων εσωτερικών ή εξωγενών παραγόντων, που συνέβαλαν ή προκάλεσαν
την κορύφωση της σύγκρουσης σε μια χώρα, κοντινή ή μακρινή, δεν έχει σημασία…
Ποτέ όμως, οφείλω να ομολογήσω, δεν έχω αναρωτηθεί για τους δημοσιογράφους που
καλύπτουν αυτά τα γεγονότα, τους πολεμικούς ανταποκριτές, τους φωτορεπόρτερ που
βρίσκονται πάντα στην πρώτη γραμμή “κυνηγώντας” την αποκλειστικότητα, την
μεγάλη είδηση.
Το βιβλίο «Μια Ανάσα Πριν», το
πρώτο μυθιστόρημα της Όλγας Μπακοπούλου, έχει σαν κύριο θέμα του αυτό ακριβώς:
τη ζωή μιας πολεμικής φωτορεπόρτερ, της Μάγδας, η οποία πάντα βρίσκεται στην
πρώτη γραμμή, με οποιοδήποτε κόστος, αρκεί να “τραβήξει” την κατάλληλη
φωτογραφία, αυτή που αποκαλύπτει την αλήθεια της εκάστοτε φριχτής
πραγματικότητας. Η συγγραφέας, βασιζόμενη σε αυτό το πολύ ενδιαφέρον θέμα,
γράφει ένα από τα πιο καθηλωτικά ψυχολογικά θρίλερ που έχω διαβάσει τελευταία,
για να δανειστώ τον χαρακτηρισμό του κ. Καραγιάννη που βρίσκεται στο
οπισθόφυλλο του βιβλίου. Η γραφή της ζωντανή, μεστή, απέριττη και κοφτερή, μας
βάζει κατευθείαν στο κλίμα της πραγματικότητας που βιώνουν αυτοί οι
φωτορεπόρτερ, μιας πραγματικότητας τόσο ζοφερής και επικίνδυνης που εμείς, οι
εφησυχασμένοι πολίτες, δεν μπορούμε καν να διανοηθούμε όταν παρακολουθούμε τους
πολεμικούς ανταποκριτές να μας αναμεταδίδουν τη ροή της επικαιρότητας από
εμπόλεμες ζώνες, κοιτάζοντας τα διάφορα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Η ηρωίδα του βιβλίου είναι μια
δυναμική γυναίκα, αποφασιστική και ισχυρογνώμων, που δεν απομακρύνεται εύκολα
από τον στόχο της, ο οποίος δεν είναι άλλος από την αποκλειστικότητα, από την
λήψη εκείνης της φωτογραφίας που θα απεικονίζει την πραγματική ουσία κάθε
γεγονότος, εκείνης της συνέντευξης που θα αποτελεί παγκόσμια πρωτιά. Ορμώμενη
από αυτή την ανάγκη της δεν διστάζει να βγει στην πρώτη γραμμή, αψηφώντας τους
κινδύνους που ελλοχεύουν απροκάλυπτα γύρω της, τις σφαίρες και τα
διασταυρούμενα πυρά, καθώς και τις συμβουλές των εμπειρότερων συναδέλφων της,
που μπροστά στην απειλή της ίδιας της ζωής τους οπισθοχωρούν και αναζητούν
καταφύγιο και προστασία. Εκείνη ορμά μπροστά, πρώτη, προσπαθώντας να βρει
εκείνο ακριβώς το “κάδρο” που θα κάνει τη διαφορά, που θα αιχμαλωτίσει την
αλήθεια των γεγονότων όπως εκείνη τα βιώνει εκείνη τη στιγμή. Όμως, είναι αυτό
αρκετό ακόμα και μετά από είκοσι ολόκληρα χρόνια; Ποιά θα είναι η επιλογή της
Μάγδας όταν κληθεί να επιλέξει ανάμεσα στην καριέρα, την αναγνώριση, τον
αδυσώπητο ανταγωνισμό ανάμεσα στους εκπροσώπους της δημοσιογραφίας και της
επικαιρότητας, αλλά και την ίδια της την επιβίωση;
Η συγγραφέας μας ανοίγει ένα
παράθυρο σε έναν κόσμο διαφορετικό αλλά συνάμα και τόσο οικείο. Μας παρουσιάζει
με κινηματογραφική ακρίβεια τις συνθήκες με τις οποίες βρίσκονται συνεχώς
αντιμέτωποι οι μάχιμοι φωτορεπόρτερ και στις αποστολές τους στις εμπόλεμες
ζώνες, αλλά και στην καθημερινή τους ζωή, ανάμεσα στους συναδέλφους και τους
εργοδότες τους. Κυρίως, μας σκιαγραφεί τους χαρακτήρες, τις συμπεριφορές, τις
αγωνίες, τους φόβους και τα διλήμματα που αντιμετωπίζουν αυτοί οι άνθρωποι, οι
οποίοι πολλές φορές “περνούν διά πυρός και σιδήρου” όταν καλούνται να
εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους εν μέσω βομβαρδισμών ή συμπλοκών στις διάφορες
πολεμικές ανταποκρίσεις τους. Όμως, το κυριότερο ερώτημα το οποίο θέτει η συγγραφέας στην ηρωίδα και,
κατ΄επέκταση και σ’ εμάς, είναι αν τελικά αξίζει να θυσιάσει κάποιος την
προοπτική της ήρεμης και ανέφελης ζωής και την οικογένεια που θα μπορούσε να
αποκτήσει, εν’ ονόματι της καριέρας και της αναγνώρισης. Τί θα βαρύνει περισσότερο όταν τελικά φτάνοντας
ένα βήμα πριν από το θάνατο κάνουμε τον “απολογισμό” μας και αναλογιστούμε τα καλώς ή κακώς κείμενα της πρότερης ζωής μας;
Διαβάζοντας το εξαιρετικό
μυθιστόρημα «Μια Ανάσα Πριν»
θα βιώσετε ανεπανάληπτες εμπειρίες μαζί με την ηρωίδα του, την Μάγδα. Θα μπείτε κυριολεκτικά στις εμπόλεμες
ζώνες, θα παρακολουθήσετε τους
πολεμικούς ανταποκριτές και τους φωτορεπόρτερ να προσπαθούν να αιχμαλωτίσουν
εκείνες τις σκηνές του πολέμου που θα κόψουν την ανάσα, που θα κάνουν τη
μεγαλύτερη αίσθηση, προσπαθώντας ταυτόχρονα να καλυφθούν πίσω από γκρεμισμένα
σπίτια και τοίχους διάτρητους από τις σφαίρες. Θα νιώσετε την άμμο να μπαίνει στα ρουθούνια και το στόμα σας ενώ
διανύετε την αχανή έρημο σε μια αραβική χώρα, προσπαθώντας να προλάβετε μιαν
ακόμη παγκόσμια ή εθνική αποκλειστικότητα για το κανάλι σας. Θα μυρίσετε τον καπνό της καψαλισμένης
σάρκας και τη δυσωδία του θανάτου και των παράπλευρων απωλειών που πάντοτε
αφήνει πίσω της μια πολεμική σύρραξη. Θα αισθανθείτε
το μυαλό σας να προσπαθεί να διακρίνει ποιά είναι η αληθινή σας ζωή και ποιά
αυτή που δεν είχατε την αντοχή, το σθένος ή την τόλμη να ζήσετε. Και τέλος, θα καταδυθείτε στα πανέμορφα και απύθμενα
νερά του Αιγαίου επιδιώκοντας να βρείτε το τέλος σε μιαν αρχή ή την αρχή ενός
τέλους.
Οφείλω θερμά συγχαρητήρια στην Όλγα
Μπακοπούλου για ένα βιβλίο πρωτότυπο, συναρπαστικό και πολυεπίπεδο, το οποίο,
πραγματικά, θα ήθελα να δω στην κινηματογραφική μεταφορά του. Περιμένοντας με
ανυπομονησία το επόμενο μυθιστόρημά της, της εύχομαι κάθε επιτυχία στο «Μια Ανάσα Πριν» και σας συνιστώ
ανεπιφύλακτα να το διαβάσετε, Φίλοι μου!
Υπόθεση
Οπισθόφυλλου:
«Μια
σύγχρονη γυναίκα, δυναμική και αποφασιστική, αναγκάζεται να επιλέξει ανάμεσα σε
δυο ζωές. Νόμιζε ότι είχε ήδη διαλέξει είκοσι χρόνια πριν: όταν άγγιζε το
κλείστρο για να τραβήξει εκείνη τη φωτογραφία, διάλεγε μέσα της τον κόσμο στον
οποίο ανήκε. Πίστευε ότι είχε ήδη πληρώσει το τίμημα της επιλογής της. Αλλά
όταν θα έρθει η στιγμή να επιλέξει ξανά, ποια ζωή θα κρατήσει;
Η απάντηση που πρέπει να δώσει σε ελάχιστα δευτερόλεπτα είναι καθοριστική. Ναι ή όχι;
"Τι είδος είσαι, μπορείς να μου πεις;", φώναξε ο Ρόμπερτ. "Τι είδος δημοσιογράφου είσαι;" επανέλαβε πιο δυνατά, ακολουθώντας την στο διάδρομο.
"Το είδος που ενδιαφέρεται για την αλήθεια. Αυτό είμαι", είχε αποκριθεί εκνευρισμένα.
Τότε.
Τώρα το ίδιο πάθος τη στροβιλίζει σε μια δίνη, την ακινητοποιεί πίσω από μια φυσαλίδα. Για ακόμη μια φορά αντιμέτωπη με μια επιλογή.
Μια ανάσα πριν...»
Η απάντηση που πρέπει να δώσει σε ελάχιστα δευτερόλεπτα είναι καθοριστική. Ναι ή όχι;
"Τι είδος είσαι, μπορείς να μου πεις;", φώναξε ο Ρόμπερτ. "Τι είδος δημοσιογράφου είσαι;" επανέλαβε πιο δυνατά, ακολουθώντας την στο διάδρομο.
"Το είδος που ενδιαφέρεται για την αλήθεια. Αυτό είμαι", είχε αποκριθεί εκνευρισμένα.
Τότε.
Τώρα το ίδιο πάθος τη στροβιλίζει σε μια δίνη, την ακινητοποιεί πίσω από μια φυσαλίδα. Για ακόμη μια φορά αντιμέτωπη με μια επιλογή.
Μια ανάσα πριν...»
«Δυνατό, γρήγορο,
ευκολοδιάβαστο. Ένα ψυχολογικό θρίλερ που σε κρατάει μέχρι την τελευταία
σελίδα. Πολύ καλοδουλεμένο. Εξαιρετική η απόδοση της ιδιότητας και του
χαρακτήρα της ηρωίδας. Δύσκολα πιστεύεις ότι η συγγραφέας δεν είναι μάχιμη
φωτορεπόρτερ».
Μιχάλης Καραγιάννης, φωτορεπόρτερ-μέλος του φωτοειδησεογραφικού πρακτορείου Phasma News Photo
Μιχάλης Καραγιάννης, φωτορεπόρτερ-μέλος του φωτοειδησεογραφικού πρακτορείου Phasma News Photo
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου