Ταξίδια Μέσα Από Τη Λογοτεχνία!

Η Λογοτεχνία είναι για μένα ένα «παράθυρο» σ' έναν μαγικό κόσμο. Κάθε βιβλίο μάς ταξιδεύει σε κόσμους πραγματικούς ή φανταστικούς, τωρινούς, μελλοντικούς ή παρελθοντικούς. Ένα είναι το μόνο σίγουρο, κάθε βιβλίο που μας ενθουσιάζει, μας εντυπωσιάζει ή μας μαγεύει θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους φίλους-αναγνώστες. Έτσι κι εγώ, θέλω να μοιραστώ μαζί σας όσα βιβλία με ενθουσίασαν και με «γέμισαν» με πρωτόγνωρες ιδέες, εικόνες και συναισθήματα. Σαφώς και η άποψη του κάθε αναγνώστη είναι μοναδική και ένα βιβλίο που εμείς λατρέψαμε μπορεί κάποιος άλλος να το αντιπάθησε ή ακόμα και να το μίσησε... Μέσα από αυτήν την οπτική θεωρώ φρόνιμο να μη σχολιάζω όσα βιβλία δεν με εντυπωσίασαν ή με άφησαν αδιάφορη, διότι η άποψή μου είναι απολύτως υποκειμενική. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω αρνητικά κανέναν αναγνώστη, αποτρέποντάς τον από το να διαβάσει ένα βιβλίο το οποίο, ενδεχομένως, να τον ενθουσιάσει. Κάθε βιβλίο απαιτεί το κατάλληλο περιβάλλον, το υπόβαθρο και την ανάλογη διάθεση για να εκτιμηθεί, οπότε καλό θα είναι να μην απορρίπτουμε ποτέ τίποτα. Η έκφραση και αποτύπωση της δικής μου γνώμης για κάθε βιβλίο -αλλά και των απόψεων και σχολιασμών άλλων φίλων-συγγραφέων-αναγνωστών, που αναγράφονται στη σχετική κατηγορία-, έχουν ως μοναδικό σκοπό να εκφράσουν τον θαυμασμό μας για ορισμένα βιβλία που θεωρούμε άξια λόγου και θέλουμε να γίνουν ευρέως γνωστά, βοηθώντας έτσι τους αναγνώστες στην επιλογή του επόμενου βιβλίου που θα διαβάσουν. Πάντοτε με το μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό για όλους τους συγγραφείς, που μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους μας «ταξιδεύουν» μακριά από την εκάστοτε πραγματικότητα ή μας βοηθούν να την κατανοήσουμε καλύτερα, αλλά σε κάθε περίπτωση στολίζουν την ψυχή μας, οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Κλειώ Ισιδ. Τσαλαπάτη

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020

«ΣΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ», της Βάσως Ζαφειροπούλου – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη

«ΣΤΟ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ», της Βάσως Ζαφειροπούλου – Γράφει η Κλειώ
Τσαλαπάτη
Εκδόσεις: Άνεμος
Σελίδες: 406
Τιμή με έκπτωση: 14,80€
 
          Δεν γνωρίζω για εσάς, αλλά εγώ όποτε τύχει να περάσω έξω από ένα παλιό αρχοντικό, πάντοτε κοντοστέκομαι παρατηρώντας το με θαυμασμό, ιδιαίτερα εάν αυτό φαίνεται πια να μη βρίσκεται στις πρώτες του δόξες. Αναρωτιέμαι ποιοι άνθρωποι να το έφτιαξαν και πότε, τι ζωές να έζησαν αυτοί και αν συνάδουν με τα περασμένα μεγαλεία του κτηρίου, εάν ήταν ευτυχισμένοι και σε ποιων αριστοκρατικών γόνων ή νεόπλουτων αγοραστών τα χέρια έχει πια περιέλθει η ιδιοκτησία του. Αισθάνομαι έντονη νοσταλγία αλλά και λύπη, καθώς συνειδητοποιώ το εφήμερο της ανθρώπινης ζωής και τη ματαιότητα της προσπάθειας εκείνων που, θέλοντας να αφήσουν το στίγμα του πλούτου, του κύρους και της εκάστοτε κοινωνικής τους θέσης, πάσχισαν να δημιουργήσουν ένα τέτοιο πολυδάπανο και μεγαλειώδες κτίσμα, έχοντας ίσως την πεποίθηση ή την ψευδαίσθηση πως θα ζήσουν για πάντα... Η ειρωνεία της υπόθεσης είναι πως πολύ καιρό αφότου οι πρώτοι ιδιοκτήτες τέτοιων αρχοντικών αναπόφευκτα άφησαν τον μάταιο τούτο κόσμο, τα δημιουργήματά τους στέκουν ακόμα αγέρωχα και μεγαλόπρεπα, έστω και αν έχουν ανεξίτηλα πάνω τους τα σημάδια της φθοράς του χρόνου και της απώλειας της πάλαι ποτέ αίγλης τους.
          Ήταν επομένως σχεδόν καρμικό το γεγονός ότι ήρθε στα χέρια μου πριν από λίγους μήνες, το χειρόγραφο της πολυαγαπημένης Βάσως Ζαφειροπούλου, με κύριο ήρωά του –έστω και αν αυτός ήταν άψυχος– ένα τέτοιο αρχοντικό. Το γεγονός δε ότι επρόκειτο για δικό της βιβλίο με ενθουσίασε ακόμα περισσότερο, καθώς εκτιμώ απεριόριστα το έργο της αλλά και την ίδια ως άνθρωπο και συγγραφέα. Έχοντας ήδη διαβάσει τα δύο προηγούμενα μυθιστορήματά της που κυκλοφορούν από την Άνεμος Εκδοτική, με τίτλους «Η τελευταία στάση» και «Τα κορίτσια πίσω από τη χαραμάδα», ήμουν βέβαιη πως το νέο της πόνημα θα ήταν κάτι εξίσου ενδιαφέρον και αξιόλογο. Αυτό που δεν περίμενα όμως ήταν ότι επρόκειτο για μία ειλικρινή κατάθεση ψυχής, με τη συγγραφέα να έχει ανεβάσει πολύ τον πήχη και να έχει ξεπεράσει κάθε σύγκριση με το έως τότε υφιστάμενο έργο της. Με το καθηλωτικό «Αρχοντικό της λεωφόρου» η κ. Ζαφειροπούλου μάς ταξιδεύει όχι μόνο σε άλλες περασμένες εποχές και σε διάφορους γοητευτικούς τόπους, αλλά κυρίως στα κατάβαθα της ανθρώπινης ψυχής με όλα τα μυστικά, τα απωθημένα και τις ανείπωτες αλήθειες, τα πάθη, τους πόθους και τους φόβους που αυτή κρύβει και συχνά δυσκολεύεται να αποδεχτεί.
          Η ιστορία μας ξεκινάει σε ένα αρχοντικό μιας πολυσύχναστης λεωφόρου της Αθήνας, όπου ζουν κάποιοι εντελώς αταίριαστοι μεταξύ τους άνθρωποι, οι οποίοι έχουν δεθεί με άρρηκτους δεσμούς από την ίδια τη Μοίρα. Αυτή καθορίζει την πορεία και την εξέλιξή τους, άλλοτε αφήνοντάς τους να χαρούν και να τολμήσουν να πιστέψουν πως η ευτυχία είναι ένα όνειρο που μπορεί κάποιος να αγγίξει και να κρατήσει για πάντα στα χέρια του, κι άλλοτε δείχνοντάς τους το πιο σκληρό και ανάλγητο πρόσωπό της. Οι κοινοί θνητοί όμως, βάζοντας πάνω από όλα τις ανάγκες τους που διαμορφώνουν την προσωπικότητα και τη συμπεριφορά τους, πασχίζουν ολοένα να τη διαψεύσουν και να τη νικήσουν, καταλήγοντας κάποιες φορές ηττημένοι ολοκληρωτικά και άλλες φορές νικητές, διαθέτοντας τεράστια αποθέματα υπομονής, καρτερικότητας και ψυχικής δύναμης, που μπορούν να εντυπωσιάσουν ακόμα και εκείνη την ίδια ώστε να αποφασίσει να τους χαριστεί, έστω και καθυστερημένα.
          Η μικρούλα Δάφνη, στα δέκα της μόλις χρόνια, παραδίδεται από τον χήρο πατέρα της στη νονά της, την αριστοκράτισσα μαντάμ Μπαζίλικα, η οποία είναι χήρα ναυάρχου και κατοικεί σε ένα επιβλητικό νεοκλασικό αρχοντικό στην οδό Αχιλλέως. Ο γονιός της θέλει να της δώσει έτσι την ευκαιρία να μεγαλώσει με περισσότερες ανέσεις από όσες μπορεί να της προσφέρει εκείνος και με την προοπτική ότι η μικρή θα τον επισκέπτεται συχνά κάθε φορά που θα έχει διακοπές. Όμως ο πρόωρος θάνατος του κυρ-Νίκου αφήνει το μικρό κορίτσι στα συγκρατημένα, ενίοτε και δεσποτικά, χέρια της καλομαθημένης νονάς της. Η Δάφνη μεγαλώνει με ανέσεις μέσα σε ένα πολυτελές περιβάλλον, όμως με αυστηρό τρόπο, χωρίς να έχει την τρυφερότητα που θα επιθυμούσε από τη μαντάμ Μπαζίλικα, αλλά έχοντας την αγάπη και τη μητρική στοργή που της λείπει από τη Μάχη, την οικονόμο της νονάς της. Μαζί τους μένουν και ένας ανιψιός του μακαρίτη ναυάρχου, ο Πάτροκλος με τη δύστροπη γυναίκα του Ασπασία και τον γιο τους τον Άγι.
          Στο αρχοντικό δεν λείπουν οι συχνές συνεστιάσεις, οι εκδηλώσεις, οι επισκέψεις αλλά και τα χαρτοπαικτικά παιχνίδια, που είναι και το πάθος της γηραιάς αρχόντισσας. Σε ένα από αυτά τα καρέ της τράπουλας, η νεαρή κοπέλα θα γνωριστεί με έναν πολύ γοητευτικό αλλά αμφιβόλου ποιότητας προικοθήρα, που καταφέρνει να ξεγελάσει τους πάντες με τους αβρούς τρόπους του, τη γοητευτική εμφάνισή του και τις δήθεν αγνές προθέσεις του. Ο Τζίμης, καλοβλέποντας τη Δάφνη σε μία από τις επισκέψεις του στο αρχοντικό για χαρτιά, αποφασίζει να την κατακτήσει ώστε να βάλει στο χέρι την περιουσία της Μπαζίλικα, αφού η κοπέλα είναι πιθανότατα και η μοναδική κληρονόμος της γηραιάς κυρίας. Όμως, υπολογίζει χωρίς τον «ξενοδόχο», αφού η οξυδερκής Μπαζίλικα δεν είναι διατεθειμένη να αφήσει κανέναν να βάλει χέρι στην περιουσία της, πόσο μάλλον έναν τυχάρπαστο προικοθήρα σαν κι αυτόν, που κάνει τις προθέσεις του γνωστές νωρίς, αργά όμως για την ίδια την κοπέλα που τον έχει ήδη ερωτευτεί.
        Τα χρόνια περνούν, η Δάφνη με τον Τζίμη παντρεύονται και αποκτούν μία κόρη, την Άννα, αλλά όπως είναι αναμενόμενο ο γάμος τους δεν διαρκεί πολύ. Έτσι, η Δάφνη παίρνει στα χέρια της τη ζωή της και τη μεγαλώνει μόνη της. Το κοφτερό μυαλό της, οι σπουδές της αλλά και τα ταξίδια δίπλα στη νονά της την οδηγούν στη δημιουργία του δικού της ταξιδιωτικού γραφείου, δίνοντάς της έτσι την ευκαιρία να βλέπει άλλες χώρες και πολιτισμούς και να διευρύνει τους ορίζοντές της, ενώ η Μάχη αναλαμβάνει το μεγάλωμα της μικρής σαν να είναι δική της εγγονή. Όταν πια η Άννα μεγαλώνει και πηγαίνει για σπουδές στο Παρίσι, γνωρίζει τον έρωτα της ζωής της και αποφασίζουν να παντρευτούν. Όμως, όπως όλοι γνωρίζουμε, όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια, ο Θεός γελάει… Έτσι, αυτό που προοιωνίζεται ως όνειρο για τη ζωή της Άννας, καταλήγει να γίνει ο χειρότερος εφιάλτης της, αφού όλες οι σταθερές και οι προσδοκίες στη ζωή της αναποδογυρίζονται και το μέλλον της διαγράφεται κενό από κάθε χαρά και αισιοδοξία, όπως και της μητέρας της επίσης. Όμως, η ζωή έχει τον δικό της τρόπο να μας δίνει καινούργιες ελπίδες και δύναμη από το πουθενά, ενώ η Μοίρα μπορεί κάποιες φορές να κάνει και εξαιρέσεις στα απανωτά και ανηλεή χτυπήματά της.
        Η Βάσω Ζαφειροπούλου, με το νέο εξαιρετικό μυθιστόρημά της «Στο αρχοντικό της λεωφόρου», μας παρασύρει σε ένα λογοτεχνικό ταξίδι στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής, την ίδια στιγμή που μας ταξιδεύει σε σαγηνευτικούς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Γινόμαστε μάρτυρες στις ζωές ανθρώπων που μοιάζουν εντυπωσιακά οικείοι παρ’ όλες τις αδυναμίες και τις ιδιαιτερότητές τους, μοιραζόμαστε τις εμπειρίες, τους έρωτες, τα πάθη και τις δυστυχίες τους αλλά και τις όμορφες, ευτυχισμένες στιγμές και τη λύτρωσή τους. Το κυριότερο, όμως, που προσωπικά αποκόμισα από το νέο πόνημα της αγαπημένης συγγραφέως είναι πως ο καθένας από εμάς διαθέτει πολύ περισσότερες δυνάμεις από όσες πιστεύει και είναι δυνατόν να βρει αναπάντεχα την ελπίδα εκεί όπου δεν το περιμένει, αφού η ζωή πάντα προχωράει μπροστά και συνήθως μας δίνει η ίδια τις λύσεις, ακόμα και στις πιο σκοτεινές και δυσοίωνες στιγμές της. Πολλά και θερμά συγχαρητήρια στην εξαίρετη συγγραφέα για το νέο της βιβλίο που αξίζει να διαβάσετε, Φίλοι μου!
 
Υπόθεση Οπισθόφυλλου:
 
Ένας αισθαντικός περίπατος στον ψυχισμό παράταιρων ανθρώπων, που η Mοίρα τούς όρισε να ζουν κάτω απ’ την ίδια στέγη ή λίγο μακρύτερα απ’ αυτήν.
 
Μια αρχόντισσα άλλης εποχής, προπολεμικής, που αναθυμάται και «ζει» μέσα απ’ το λαμπρό παρελθόν της, ένας ξεπεσμένος αριστοκράτης που δεν έμαθε ποτέ να δουλεύει, μια γυναίκα οικονομικά κατεστραμμένη που πιστεύει πως βρήκε τη Γη της Επαγγελίας, ένα κορίτσι που μεγαλώνει κάτω απ’ την επιρροή της γερασμένης αριστοκρατίας αλλά και μέσα στη ζεστή αγκαλιά μιας λαϊκής γυναίκας, ένας αδίστακτος αριβίστας που αναζητάει την τύχη του σ’ έναν πλούσιο γάμο, μια άτυχη κοπέλα, που συναντά τον αληθινό έρωτα στο πρόσωπο ενός νεαρού Γάλλου, και σημαδεύεται από το σκοτεινό της πεπρωμένο.
 
Άνθρωποι αναγκεμένοι απ’ τη ζωή, που συνδέονται με μια αόρατη κλωστή. Πώς τους παρασύρει η ανάγκη στα απατηλά της δίχτυα και τους δένει άρρηκτα μεταξύ τους; Θα καταφέρουν να κρατήσουν το τιμόνι σαν καλοί καραβοκύρηδες; Ποια θέση έχει η σκληρή πραγματικότητα, ο έρωτας, ο θάνατος, το χρήμα και η παραβατικότητα στην ψυχή τους; Μια δύσκολη εξίσωση που ζητάει άμεσες λύσεις.
 
Η αγαπημένη συγγραφέας, με τη λυρική και παραστατική γραφή της, μας ξεναγεί σε ένα αρχοντικό γεμάτο με αλησμόνητους ήρωες και τις καθηλωτικές ιστορίες τους. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου