Εκδόσεις:
Λιβάνη
Σελίδες:
354
Τιμή:
13 €
Πάντοτε πίστευα, και εξακολουθώ να
πιστεύω, πως τα καλά μυθιστορήματα έχουν την ικανότητα να "ταξιδεύουν" τον αναγνώστη, υπό την έννοια ότι τον μεταφέρουν
στην εποχή στην οποία διαδραματίζονται, σε τόπους μακρινούς, σε ήθη, έθιμα,
κοινωνίες και καταστάσεις από όπου εκείνος απέχει παρασάγγας. Τα μυθιστορήματα
δε, τα οποία έχουν ιστορικό φόντο και παρέχουν πλείστα ιστορικά στοιχεία είναι
πραγματικά "ταξίδια" στον
χωροχρόνο, ανεκτίμητα και δυσεύρετα και, κατά συνέπεια, από εκείνα που ο αναγνώστης
κρατάει φυλαγμένα για πάντα στη μνήμη και την καρδιά του. Ένα τέτοιο βιβλίο, ή
μάλλον τρία μια και πρόκειται για τριλογία, είναι και «Η Μάχρια Της Λήθης», το πρώτο βιβλίο της ομώνυμης τριλογίας,
της εξαίρετης Ρένας Πετροπούλου – Κουντούρη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις
Λιβάνη. Ένα βιβλίο που με μάγεψε κυριολεκτικά και από το οποίο θα προσπαθήσω να
σας μεταφέρω τις εξαιρετικές αναγνωστικές μου εντυπώσεις όσο πιο πιστά και
συγκρατημένα μπορώ!
Το μυθιστόρημα αυτό είναι
κυριολεκτικά και μεταφορικά "ταξιδιάρικο",
καθώς διαδραματίζεται σε πολλά και διαφορετικά μέρη αλλά και σε εποχές περασμένες
και μακρινές από την δική μας πραγματικότητα, και συγκεκριμένα στα τέλη του 19ου
αιώνα στην τουρκοκρατούμενη Κρήτη, στην Έφεσο, στην Κωνσταντινούπολη, στο Αιγαίο
με τους τελευταίους εναπομείναντες πειρατές του, στην Μασσαλία και στο αιώνιο,
σαγηνευτικό Παρίσι. Η χαρισματική συγγραφέας δεν δυσκολεύεται καθόλου να μας "διακτινήσει" σε όλα αυτά τα
διαφορετικά μέρη με αξιοζήλευτη ευκολία και πειστικότητα, καθώς βλέπουμε να
ζωντανεύουν όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα κάθε τόπου μπροστά μας, από τα πέτρινα
αρχοντόσπιτα στο οροπέδιο Λασιθίου, τα τούρκικα σπίτια της Εφέσου και του
Αγιασολούκ, τα χρυσοποίκιλτα και μεγαλοπρεπή δώματα του χαρεμιού του Σουλτάνου της
Πόλης, το ευμετάβλητο και επικίνδυνο Αιγαίο με τα βαθιά νερά του, μέχρι το
πολυσύχναστο λιμάνι της Μασσαλίας και το κοσμοπολίτικο Παρίσι των τεχνών, της "απωλείας" και των ηδονών. Μία
ατέρμονη και εντυπωσιακή περιπλάνηση των
ηρώων που μας "παρασύρουν"
μαζί τους σε κάθε γεγονός, κάθε εμπειρία, κάθε συναίσθημα και κάθε ταξίδι τους,
όλα τόσο ζωντανά και παραστατικά που, όταν ολοκληρώσουμε την ανάγνωσή του, θα
δυσκολευτούμε να συνειδητοποιήσουμε πως διαβάσαμε μόνο ένα καλογραμμένο μυθιστόρημα…
Ένα δεύτερο στοιχείο που κάνει αυτό
το μυθιστόρημα, όπως και την συνέχειά
του, να ξεχωρίζει από πολλά άλλα του είδους, είναι το γεγονός ότι σχεδόν όλο είναι
γραμμένο σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση από τον κάθε ήρωα ξεχωριστά. Με αξιοσημείωτη
ευκολία η συγγραφέας αλλάζει κάθε φορά ρόλους και πότε μας περιγράφει τα γεγονότα
ως Κρητικός επαναστάτης, πότε ως γιγαντόσωμος Τούρκος καπετάνιος, πότε ως ικανή
αλλά παραδόπιστη μαμή, πότε ως λεπτεπίλεπτη και πανέμορφη κεντρική ηρωίδα η οποία
χαρίζει το όνομά της και σε ολόκληρη την τριλογία, πότε ως πιστή και αφοσιωμένη
στην κυρά της Τουρκάλα υπηρέτρια, πότε ως ευαίσθητος και καλλιεργημένος Γάλλος
ευγενής, πότε ως Τούρκος αξιωματούχος πιστός στο Σουλτάνο Αβδούλ Χαμίτ τον Β’
παρά τους προσωπικούς του κρυφούς πόθους, πότε ως γοητευτικός Γάλλος δανδής… και
οι λογοτεχνικές "ενσαρκώσεις"
της συγγραφέως, πραγματικά, είναι αμέτρητες και αξιοθαύμαστες!
Όλα ξεκινούν στην Κρήτη του 1867,
την Κρήτη του ξεσηκωμού ενάντια στην μακραίωνη οθωμανική σκλαβιά, όταν ένα πανέμορφο
κοριτσάκι γεννιέται από την κόρη του άρχοντα της περιοχής. Η μητέρα του όμως,
καθώς δεν είναι παντρεμένη με τον εραστή της, έναν θαρραλέο αντάρτη, δεν μπορεί
να το κρατήσει και το παιδί δίνεται κατευθείαν για υιοθεσία σε ένα ζευγάρι Τούρκων
στο Αγιασολούκ, μαζί με ένα βαρύτιμο, μινωικό κόσμημα – φυλαχτό, με τον όρο να
μην το αποχωριστεί ποτέ, ώστε να το προστατεύει πάντα. Από εκεί κι έπειτα ξεκινάει
μια απίστευτη περιπέτεια για την μικρή Μάχρια, αλλά και για εμάς τους αναγνώστες
που συμπάσχουμε με τα πάθη, τα παθήματα, τους έρωτες, τις αγωνίες και τις περιπλανήσεις
όλων των πολυάριθμων ηρώων, όπως αυτοί μας τα αφηγούνται λεπτό προς λεπτό. Αμέτρητα
ιστορικά γεγονότα και στοιχεία καλά τεκμηριωμένα από τη συγγραφέα και την
αδιαμφισβήτητη και σε βάθος έρευνά της, που αναπαριστούν και αναβιώνουν μιαν ολόκληρη
εποχή και πολλές διαφορετικές χώρες και κουλτούρες. Περιπέτειες, μάχες στην ξηρά
και στην θάλασσα, ναυμαχίες, μεθυστικά από αρώματα και λάγνα κορμιά χαρέμια, άμαξες
με άλογα που καλπάζουν ξέφρενα προσπαθώντας να βοηθήσουν τους επιβαίνοντες να
ξεφύγουν από τους διώκτες τους, επαύλεις γεμάτες πλούτο, καλαίσθητη διακόσμηση
και τραπέζια φορτωμένα με όλων των ειδών τα εδέσματα, ικανά να κάνουν το στομάχι
μας να γουργουρίζει δυνατά, αίθουσες τέχνης αλλά και "σπίτια" που υπόσχονται όλων των ειδών τις ηδονές και
απολαύσεις…
«Η
Μάχρια Της Λήθης» είναι πραγματικά ένα μυθιστόρημα από εκείνα που ο
αναγνώστης θα θυμάται και θα αναπολεί για καιρό, καθώς συγκεντρώνει όλα εκείνα
τα στοιχεία του ιστορικού μυθιστορήματος συνδυασμένα με μία ευρηματικότατη
μυθοπλασία και περιπλάνηση στο χώρο και στο χρόνο, με ήρωες αλησμόνητους όπως η
πανέμορφη Μάχρια, ο γενναίος καπετάνιος Σουκρού, η γοητευτική Μιχριμπάν, η πιστή
Αϊντά, ο ευαίσθητος Φρανσουά, ο τυχοδιώκτης Ζακ, η ύπουλη Βάλια, η συνεσταλμένη
Σαρλότ, ο ευσυνείδητος Ισκεντέρ και τόσοι αναρίθμητοι άλλοι. Πολλά συγχαρητήρια
στην αγαπητή Ρένα Πετροπούλου – Κουντούρη, αναμένουμε με πραγματική ανυπομονησία
την ολοκλήρωση της τριλογίας της και σας προτείνω ανεπιφύλακτα να το διαβάσετε,
Φίλοι μου!
Υπόθεση
Οπισθόφυλλου:
«Κρήτη
1867, Λασίθι. Μες στην καρδιά της Κρητικής επανάστασης γεννιέται ένα κορίτσι,
άνομος καρπός της κόρης ενός άρχοντα της περιοχής κι ενός αντάρτη.
Το νεογέννητο δίνεται για υιοθεσία σε ζευγάρι Τούρκων, εν αγνοία της οικογένειας, ενώ ο παππούς του βρέφους του χαρίζει ένα βαρύτιμο μινωικό κόσμημα, με την ευχή και την κατάρα να μην το αποχωριστεί ποτέ.
Είναι συνυφασμένο με τη μοίρα του...
Έτσι ξεκινάει η ιστορία της πανέμορφης Μάχρια, που θ’ απλωθεί στη συνέχεια και θ’ αγκαλιάσει την Κρήτη των αιματοβαμμένων αγώνων, την Κωνσταντινούπολη των χρόνων της βασιλείας του Αβδούλ Χαμίτ του Β΄, την Έφεσο, το Αιγαίο πέλαγος την εποχή του τέλους της πειρατείας, τη γοητευτική Μασσαλία και το κομψό Παρίσι των αρχών της Μπελ Επόκ.
Ένα πολυφωνικό μυθιστόρημα, πρωτότυπο σε δομή και σύλληψη, με μια πλειάδα ηρώων, που αναπνέουν στον κοφτό ρυθμό της ιστορίας –έρμαια των παθών και των λαθών τους–, ανάμεσα από συγκλονιστικούς έρωτες, τεκμηριωμένα ιστορικά γεγονότα, περιπέτειες, ίντριγκες, μάχες και ναυμαχίες, αλλά και παριζιάνικα μπιστρό, πολυτελείς επαύλεις και αίθουσες τέχνης, συνθέτοντας την ολοζώντανη νωπογραφία μιας ολόκληρης εποχής που σημάδεψε τα τέλη του 19ου αιώνα και συνεχίζει…»
Το νεογέννητο δίνεται για υιοθεσία σε ζευγάρι Τούρκων, εν αγνοία της οικογένειας, ενώ ο παππούς του βρέφους του χαρίζει ένα βαρύτιμο μινωικό κόσμημα, με την ευχή και την κατάρα να μην το αποχωριστεί ποτέ.
Είναι συνυφασμένο με τη μοίρα του...
Έτσι ξεκινάει η ιστορία της πανέμορφης Μάχρια, που θ’ απλωθεί στη συνέχεια και θ’ αγκαλιάσει την Κρήτη των αιματοβαμμένων αγώνων, την Κωνσταντινούπολη των χρόνων της βασιλείας του Αβδούλ Χαμίτ του Β΄, την Έφεσο, το Αιγαίο πέλαγος την εποχή του τέλους της πειρατείας, τη γοητευτική Μασσαλία και το κομψό Παρίσι των αρχών της Μπελ Επόκ.
Ένα πολυφωνικό μυθιστόρημα, πρωτότυπο σε δομή και σύλληψη, με μια πλειάδα ηρώων, που αναπνέουν στον κοφτό ρυθμό της ιστορίας –έρμαια των παθών και των λαθών τους–, ανάμεσα από συγκλονιστικούς έρωτες, τεκμηριωμένα ιστορικά γεγονότα, περιπέτειες, ίντριγκες, μάχες και ναυμαχίες, αλλά και παριζιάνικα μπιστρό, πολυτελείς επαύλεις και αίθουσες τέχνης, συνθέτοντας την ολοζώντανη νωπογραφία μιας ολόκληρης εποχής που σημάδεψε τα τέλη του 19ου αιώνα και συνεχίζει…»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου