Ταξίδια Μέσα Από Τη Λογοτεχνία!

Η Λογοτεχνία είναι για μένα ένα «παράθυρο» σ' έναν μαγικό κόσμο. Κάθε βιβλίο μάς ταξιδεύει σε κόσμους πραγματικούς ή φανταστικούς, τωρινούς, μελλοντικούς ή παρελθοντικούς. Ένα είναι το μόνο σίγουρο, κάθε βιβλίο που μας ενθουσιάζει, μας εντυπωσιάζει ή μας μαγεύει θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους φίλους-αναγνώστες. Έτσι κι εγώ, θέλω να μοιραστώ μαζί σας όσα βιβλία με ενθουσίασαν και με «γέμισαν» με πρωτόγνωρες ιδέες, εικόνες και συναισθήματα. Σαφώς και η άποψη του κάθε αναγνώστη είναι μοναδική και ένα βιβλίο που εμείς λατρέψαμε μπορεί κάποιος άλλος να το αντιπάθησε ή ακόμα και να το μίσησε... Μέσα από αυτήν την οπτική θεωρώ φρόνιμο να μη σχολιάζω όσα βιβλία δεν με εντυπωσίασαν ή με άφησαν αδιάφορη, διότι η άποψή μου είναι απολύτως υποκειμενική. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω αρνητικά κανέναν αναγνώστη, αποτρέποντάς τον από το να διαβάσει ένα βιβλίο το οποίο, ενδεχομένως, να τον ενθουσιάσει. Κάθε βιβλίο απαιτεί το κατάλληλο περιβάλλον, το υπόβαθρο και την ανάλογη διάθεση για να εκτιμηθεί, οπότε καλό θα είναι να μην απορρίπτουμε ποτέ τίποτα. Η έκφραση και αποτύπωση της δικής μου γνώμης για κάθε βιβλίο -αλλά και των απόψεων και σχολιασμών άλλων φίλων-συγγραφέων-αναγνωστών, που αναγράφονται στη σχετική κατηγορία-, έχουν ως μοναδικό σκοπό να εκφράσουν τον θαυμασμό μας για ορισμένα βιβλία που θεωρούμε άξια λόγου και θέλουμε να γίνουν ευρέως γνωστά, βοηθώντας έτσι τους αναγνώστες στην επιλογή του επόμενου βιβλίου που θα διαβάσουν. Πάντοτε με το μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό για όλους τους συγγραφείς, που μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους μας «ταξιδεύουν» μακριά από την εκάστοτε πραγματικότητα ή μας βοηθούν να την κατανοήσουμε καλύτερα, αλλά σε κάθε περίπτωση στολίζουν την ψυχή μας, οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Κλειώ Ισιδ. Τσαλαπάτη

Πέμπτη 23 Ιουνίου 2016

«H ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΣΟΥΛΤΑΝΟΥ», του Αχμέτ Ουμίτ – Γράφει η Λία Μίλτου

«ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΣΟΥΛΤΑΝΟΥ», του Αχμέτ Ουμίτ – Γράφει η Λία Μίλτου
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 640
Τιμή: 16,92 €

Ένα βιβλίο υψηλού επιπέδου για απαιτητικούς αναγνώστες, που μπλέκει το αστυνομικό μυστήριο με την ιστορία της Οθωμανικής Aυτοκρατορίας. Πρωταγωνιστές οι Πανεπιστημιακοί ιστορικοί καθηγητές Μουστάκ και Νουζχέτ. Η φιλόδοξη Νουζχέτ εγκαταλείπει τον σύζυγο Μουστάκ και μεταναστεύει στην Αμερική πριν από 21 χρόνια. Αφιερώνει τη ζωή της στη μελέτη της Οθωμανικής Ιστορίας και στους Σουλτάνους, αλλά όταν επιστρέφει στην Κωνσταντινούπολη δολοφονείται με έναν χαρτοκόπτη, στου οποίου τη λαβή είναι χαραγμένη η βούλα του Μωάμεθ του Πορθητή.
         Ένα εξαιρετικό πόνημα, στο οποίο συναντάται η ψυχανάλυση με την Ιστορία. Μια ψυχολογική-ιστορική μελέτη μεταξύ Φρόυντ για την «Πατροκτονία» και της Ιστορικού Νουζχέτ για την Πατροκτονία του Πορθητή και την πιθανή δολοφονία του. Αλλά η ψυχανάλυση είναι σαν την Ιστορία. Για να τη σχολιάσει κανείς, χρειάζονται γνώσεις και τεκμήρια, γιατί η Ιστορία δεν είναι περιήγηση στον κήπο του παρελθόντος. Ούτε οι ιστορικοί είναι ιατροδικαστές που ανατέμνουν πάνω στο τραπέζι του νεκροτομείου τις ζωές των ηγεμόνων, οι οποίοι απεβίωσαν με μυστηριώδεις συνθήκες εδώ και αιώνες!
         Η ιστορικός Νουζχέτ στην έρευνά της είχε κάποιο σχέδιο, που ενοχλούσε και πιθανώς τη σκότωσαν γι’ αυτό το λόγο. Από τότε που πήγε στην Αμερική, αντιμετώπιζε εντελώς διαφορετικά την Ιστορία και σε κάθε άρθρο της φαινόταν η διαφοροποίησή της από τους Τούρκους Ιστορικούς, οι οποίοι αντί να αφηγηθούν την πραγματικότητα, έγραφαν ιστορία μυθιστορηματικού τύπου, που υποστήριζε τα Εθνικά συμφέροντα, προκειμένου να προστατέψουν την Εθνική κληρονομιά. Όμως η Ιστορία τρέφεται με την αλήθεια και εξυψώνεται στους ώμους των επιστημόνων. «Έφτασε η ώρα να γλυτώσει η χώρα από τα ταμπού και να φωτίσει το μυστικό που σκεπάζει το θάνατο του Πορθητή!...», τονίζει ο θαρραλέος συγγραφέας με τη φωνή ενός από τους ήρωές του.
          Από την άλλη ο πρώην σύζυγός της Ιστορικός Μουστάκ, με ιστορικό απώλειας μνήμης από ισχυρό σοκ, βιώνει τραγική ψυχολογική πίεση που φτάνει στην σχιζοφρενική παράνοια και βρίσκεται σε συνεχή πόλεμο με τον ίδιο του τον εαυτό. «Ψυχογενής φυγή», αποφαίνονται οι ψυχίατροι και παρανοϊκή σχιζοφρένεια, η οποία τον οδηγεί σε συνεχή διάλογο με τον εαυτό του μπροστά σε έναν καθρέφτη και σε ονειρώξεις και φανταστικούς διαλόγους με τον νεκρό πατέρα του, με τον Φρόυντ, με τον Ντοστογιέφσκι και με τον Σουλτάνο Μωάμεθ τον Πορθητή.
        Παράλληλα οι φατρίες μέσα στα Πανεπιστήμια και το σκοτεινό παρασκήνιο με τις ίντριγκες καθηγητών και φοιτητών, μας αφήνουν άφωνους. Η αστυνομία με έμπειρους αστυνομικούς προσπαθεί να λύσει το μυστήριο των γεγονότων που έγιναν στο μακρινό παρελθόν και να φτάσει στην αλήθεια που είναι κρυμμένη πίσω απ’ την ομίχλη!
           Το μυστήριο για την αποκάλυψη του δολοφόνου της καθηγήτριας θα λυθεί στο τέλος αυτού του εξαιρετικού βιβλίου. Όσο διαρκεί η ανάγνωση πλανώνται τα ερωτήματα: Η Ιστορία είναι ό,τι  βιώθηκε στο παρελθόν ή αυτά που διηγούνται οι ιστορικοί; Οι ιστορικοί πρέπει να απελευθερωθούν από θρησκευτικές και εθνικές προκαταλήψεις και να υιοθετούν αντικειμενικές απόψεις;
Ένα βιβλίο ξεχωριστό στη σύγχρονη Παγκόσμια Λογοτεχνία. Ένα ταξίδι στην εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία είναι γεμάτη θριάμβους, αλλά και προδοσίες. Έχουμε την ευκαιρία να διαβάσουμε ένα ιστορικό και αστυνομικό μυθιστόρημα με φόντο την Κωνσταντινούπολη, την αγαπημένη πόλη του συγγραφέα. Με κεντρικό ήρωα τον Μωάμεθ, εκτός από την άλωση της Πόλης, διερευνάται και ο θάνατός του, ένα θέμα που είναι ταμπού ακόμα και για την ύπαρξη της σημερινής Τουρκίας. Αλλά ο συγγραφέας σηκώνει το ανάστημά του και διατυπώνει τις απόψεις του από μια διαφορετική οπτική γωνία.  
Αξίζει να διαβαστεί αυτό το βιβλίο από τους εραστές της ποιοτικής Λογοτεχνίας, που εκτός από ψυχαγωγία, σε πάει ένα βήμα παραπέρα και σε προβληματίζει: «Πέθανε με φυσιολογικό θάνατο ή δηλητηριάστηκε ο Μωάμεθ ο Πορθητής;»

Υπόθεση Οπισθόφυλλου:

«Ένας άντρας που επί χρόνια περιµένει την ίδια γυναίκα. Ο Μουστάκ Σερχαζίν, ο τελευταίος απόγονος της οικογένειας Σερχαζίν. Μια ζωή που θυσιάστηκε σ’ έναν υπέροχο έρωτα. Και µία φιλόδοξη γυναίκα που αφιέρωσε τη ζωή της στην οθωµανική ιστορία. Μια καριέρα γεµάτη επιτυχίες. Μία καθηγήτρια που δολοφονείται µ’ έναν χαρτοκόπτη, στου οποίου τη λαβή είναι χαραγµένη η βούλα του Μωάµεθ του Πορθητή. Μια δολοφονία µε ερωτικά κίνητρα; Ή µήπως µια µηχανορραφία που τα πλοκάµια της εκτείνονται µέχρι τον ύποπτο θάνατο του µεγάλου ηγεµόνα; Ένα ασυνήθιστο ταξίδι στην εποχή που το οθωµανικό κράτος µετατρέπεται σε αυτοκρατορία, στις ηµέρες που είναι γεµάτες θριάµβους και προδοσίες. Και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού η προαιώνια ερώτηση που διαρκώς ηχεί στα αυτιά µας: Ιστορία είναι ό,τι βιώθηκε στο παρελθόν ή αυτά που διηγούνται οι ιστορικοί;

Και ο σουλτάνος Μωάµεθ ο Πορθητής. Ο άρχοντας Μουράτ, υιός Μωάµεθ και ο άρχοντας Μωάµεθ, υιός Μουράτ, η κυριαρχία του οποίου απλώνεται σε δύο θάλασσες και δύο στεριές. Η σκιά του Δηµιουργού επί της γης. Ο σουλτάνος που κυρίευσε την Κωνσταντινούπολη, ο φυσικός κληρονόµος του Βυζαντίου· ένας ισχυρός ηγεµόνας που φλέγεται από τη λαχτάρα να δηµιουργήσει ένα νέο έθνος, το οποίο αποτελείται από διαφορετικές θρησκείες, διαφορετικές γλώσσες, διαφορετικές φυλές. Έφιπποι που καλπάζουν στις απέραντες πεδιάδες. Κλαγγές σπαθιών, πολεµικές ιαχές, κραυγές τρόµου. Πόλεις που κυριεύονται η µία πίσω από την άλλη, κράτη που καταρρέουν το ένα πίσω από το άλλο, πύργοι ατελείωτοι που συνεχώς αλλάζουν χέρια. Και το πεπρωµένο που δεν αλλάζει ποτέ. Ο άνθρωπος που πίνει το ηδύποτο του θανάτου. Και ο ύποπτος θάνατος του Μωάµεθ του Πορθητή. Και οι δύο πρίγκιπες γιοι του. Το παλάτι που χωρίζεται στα δύο, το κράτος που χωρίζεται στα δύο και ο λαός που δεν ξέρει τίποτε απ’ όλα αυτά. Και καθώς διαρκεί ο αιµατηρός αλληλοσπαραγµός των δύο πριγκίπων, το νεκρό σώµα του σουλτάνου που λησµονιέται σ’ ένα δωµάτιο του παλατιού...»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου