κ. Στέλιος Δ. Στυλιανού |
Ο εξαίρετος
κ. Στέλιος Δ. Στυλιανού είναι γνωστός για τα αξιόλογα και ιδιαίτερα επιτυχημένα
βιβλία του, τα οποία συνήθως συνδυάζουν την μυθοπλασία με την Ιστορία. Με αφορμή
το νέο μυθιστόρημά του, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Χάρτινη Πόλη με τίτλο «ΕΣΜΑ Πόλεμος Εν Καιρώ Ειρήνης»,
ο αγαπητός συγγραφέας προθυμοποιήθηκε να απαντήσει στο ερωτηματολόγιο των «Φίλων
Της Λογοτεχνίας». Τον ευχαριστώ θερμά για τον χρόνο που διέθεσε απαντώντας τις ερωτήσεις
μου, του εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία σε όλα του τα έργα, αλλά κυρίως στο νέο
μυθιστόρημά του, και σας προσκαλώ να διαβάσετε τις απαντήσεις του ώστε να γνωρίσετε
κι εσείς λίγο καλύτερα τον κ. Στέλιο Δ. Στυλιανού!
1)
Αγαπητέ κ. Στυλιανού, τις θερμές ευχές μας για το νέο μυθιστόρημά σας, με τίτλο
«ΕΣΜΑ Πόλεμος Εν Καιρώ Ειρήνης»
που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Χάρτινη Πόλη, για το οποίο θα γίνει επίσημη
παρουσίαση στον Ιανό στις 3 Ιουλίου, ώρα: 19.00. Ποιό ήταν το έναυσμα για την
ενασχόλησή σας με τον κόσμο της λογοτεχνίας και το αντικείμενο της συγγραφής;
Ως σκηνοθέτης ξεκίνησα γράφοντας σενάρια και ξαφνικά
μεταπήδησα στην συγγραφή μυθιστορημάτων.
2)
Από πού αντλείτε την έμπνευση για κάθε έργο σας και κάθε χαρακτήρα και πόσο
δύσκολο είναι να σταχυολογήσετε τις απαραίτητες πληροφορίες, όταν αυτές
απαιτούνται, ώστε να συνδυάσετε τυχόν ιστορικά γεγονότα, τόπους και μυθοπλασία
στα βιβλία σας;
Καταρχήν, γράφω πάντα βιωματικά. Για να ξεκινήσω ένα
μυθιστόρημα θα πρέπει να συμβαίνει ένα γεγονός ή μια κατάσταση που να με
συγκλονίσει για να ασχοληθώ με αυτό. Για μένα είναι εύκολο να σταχυολογήσω
τις απαιτούμενες πληροφορίες, όπως επίσης,
είναι εύκολο να τα συνδυάσω με τα ιστορικά γεγονότα καθώς είμαι λάτρης –
μελετητής της παγκόσμιας Ιστορίας και έχω καθημερινή ενημέρωση για τα τεκταινόμενα,
ώστε να έχω σφαιρική άποψη για καθετί που συμβαίνει γύρω μου.
3)
Συνήθως, οι περισσότεροι συγγραφείς είτε έχουν σπουδάσει κάποιο αντικείμενο,
είτε ασκούν ως επάγγελμα κάτι εντελώς διαφορετικό από την συγγραφική τους
ιδιότητα. Θα θέλατε να μας μιλήσετε σχετικά με αυτό και να μας πείτε πόσο
αρμονικός είναι ο συνδυασμός όλων αυτών και κατά πόσο αλληλοεπηρεάζονται οι
επιμέρους ιδιότητές σας;
Εξαρτάται πως αισθάνεται ο κάθε συγγραφέας και πως
έχει συνδυάσει στην προσωπική του ζωή, την συγγραφική του ιδιότητα με την
κατάρτιση του.
Προσωπικά, γράφω για τον εαυτό μου καταρχήν και τον
δεύτερο και βασικότερο λόγο έχουν οι αναγνώστες μου. Θεωρώ τον εαυτό μου αρκετά
τυχερό καθώς μου δόθηκε η ευκαιρία να συνδυάσω το επάγγελμα μου με την εξέλιξη
μου στην συγγραφή.
4)
Έχετε συμπεριλάβει ποτέ στα βιβλία σας κάποια προσωπικά σας βιώματα; Εάν έχει
συμβεί αυτό ποτέ, πόσο ανώδυνη, ή επώδυνη ήταν η αντικειμενική προσέγγισή τους
συγγραφικά;
Αναμφισβήτητα ένας καλός συγγραφέας συμπεριλαμβάνει
σε κάθε έργο του κάποια προσωπικά βιώματα. Πόσω μάλλον το δικό μου έργο που
χαρακτηρίζεται από βιωματική γραφή. Οπωσδήποτε είναι επώδυνο όταν αναδύεται το
συναίσθημα.
5)
Στο νέο σας βιβλίο, όπως και στα περισσότερα από τα μυθιστορήματά σας, συνδυάζετε
την μυθοπλασία σας με ατόφια ιστορικά γεγονότα της εκάστοτε εποχής στην οποία
αναφέρεστε. Ποιά θεωρείτε ως την πιο σημαντική, ίσως και ανεξάντλητη, "πηγή ιδεών" για έναν
συγγραφέα;
Προσωπική μου άποψη ως "πηγή ιδεών" σε
κάθε μου μυθιστόρημα αποτελούν ο
συναισθηματικός μου κόσμος και η ανάγκη αποτύπωσης της ιστορικής
πραγματικότητας.
6)
Πιστεύετε πως το επιστημονικό υπόβαθρο είναι απαραίτητο για τη συγγραφή ενός
βιβλίου, ή αρκεί το έμφυτο συγγραφικό ταλέντο, η φαντασία και οι εμπειρίες του
συγγραφέα;
Πιστεύω ότι είναι απαραίτητο λιγότερο το επιστημονικό
υπόβαθρο και περισσότερο το έμφυτο συγγραφικό ταλέντο, η φαντασία, αλλά κυρίως
οι εμπειρίες του συγγραφέα.
7)
Υπάρχει κάποιο μοτίβο ως προς το πότε σας "επισκέπτεται"
η συγγραφική σας έμπνευση; Υπάρχει
κάποια συγκεκριμένη ώρα, διάθεση, ή τόπος ίσως, που να σας προδιαθέτει να
γράψετε, ή είναι κάτι που "ρέει"
αβίαστα από μέσα σας συνέχεια;
Είναι κάτι που "ρέει"
αβίαστα.
8)
Όταν ολοκληρώνετε ένα νέο μυθιστόρημά σας αρκείστε στη δική σας μόνο γνώμη και
αξιολόγηση, πριν προχωρήσετε στην έκδοσή του, ή αναζητάτε πρώτα την άποψη
κάποιου οικείου σας προσώπου την κρίση του οποίου εμπιστεύεστε;
Όταν ολοκληρωθεί το έργο, το αφήνω για ένα χρονικό
διάστημα και στην συνέχεια το διαβάζω, όχι ως συγγραφέας, αλλά ως ένας απλός
αναγνώστης.
9)
Από τα βιβλία σας υπάρχει κάποιο το
οποίο ξεχωρίζετε, στο οποίο ίσως έχετε μεγαλύτερη αδυναμία και γιατί; Θα θέλατε
να μας πείτε λίγα λόγια για τα βιβλία σας και, γιατί όχι, την ιστορία "πίσω από την ιστορία" κάποιων
από αυτά;
Όλα τα βιβλία μου είναι παιδιά μου, δεν μπορώ να
ξεχωρίσω κανένα. Το καθένα έχει την δική του αύρα και την δική του πορεία, την
οποία καταθέτω στο αναγνωστικό κοινό. Αφήνω την αναγνώστρια και τον αναγνώστη
να ανακαλύψει μια άλλη ιστορία που ίσως να κρύβεται "πίσω από την ιστορία".
10)
Ο συγγραφέας Στέλιος Δ. Στυλιανού βρίσκει το χρόνο να διαβάζει για δική του
ευχαρίστηση και όχι μόνο για έρευνα πάνω σε κάποιο μελλοντικό βιβλίο του;
Εφόσον συμβαίνει αυτό, ποιό είδος λογοτεχνίας προτιμάτε περισσότερο ως αναγνώστης
και γιατί;
Βέβαια, πάντα υπάρχει χρόνος για μελέτη και έρευνα
τόσο για ιδία ευχαρίστηση όσο και για σπουδή σε μελλοντική γραφή. Αγαπημένα μου
λογοτεχνικά είδη αποτελούν η ποίηση, τα συγγράμματα των αρχαίων κλασσικών
φιλοσόφων και τα παγκόσμια κλασσικά θεατρικά έργα.
11)
Θυμάστε το πρώτο σας ανάγνωσμα το οποίο σας "παρέσυρε"
στον κόσμο της λογοτεχνίας; Θεωρείτε ότι έχετε δεχθεί επιρροές από κάποιους
ομότεχνούς σας, έλληνες ή ξένους, σύγχρονους ή κλασσικούς, στο δικό σας τρόπο
γραφής, ύφους ή θεματολογίας;
Η «Αντιγόνη»
του Σοφοκλέους είναι το πρώτο ανάγνωσμα από τα μαθητικά μου χρόνια. Επιρροές
έχω δεχθεί από τις τραγωδίες των αρχαίων κλασσικών και από την ποίηση ιδιαίτερα
του Τάσου Λειβαδίτη, ο οποίος υπήρξε και δάσκαλος μου και του Έκτορα
Κακναβάτου.
12)
Ποιά είναι τα αγαπημένα σας βιβλία και συγγραφείς; Από την ελληνική και
παγκόσμια λογοτεχνία υπάρχει κάποιο βιβλίο το οποίο έχετε λατρέψει, το οποίο "ζηλεύετε"
ως λογοτεχνικό έργο και θα θέλατε, ή ονειρεύεστε να είχατε συγγράψει εσείς;
Υπάρχουν αρκετά αγαπημένα έργα της παγκόσμιας και
ελληνικής λογοτεχνίας. Ενδεικτικά αναφέρω το γνωστό σε όλους μας Ομήρου Ιλιάδα.
Δεν διακατέχομαι από συναισθήματα "ζήλιας"
παρά μόνο θαυμασμού για τα αξιόλογα έργα. Πάντα ονειρεύομαι το επόμενο έργο,
αυτό που ακόμη δεν έχω γράψει.
13)
Πιστεύετε πως ο συγγραφέας πρέπει να ταξιδεύει ώστε να έχει κάποια βιώματα από
τις χώρες και τις τοποθεσίες τις οποίες, τυχόν, περιγράφει στα βιβλία του και
πόσο εφικτό είναι αυτό στην πράξη κατά τη γνώμη σας; Είναι απαραίτητο κάτι
τέτοιο, απλά και μόνο, για την "διεύρυνση
των οριζόντων" του;
Τα ταξίδια είναι προσωπική υπόθεση και όχι
απαραίτητη προϋπόθεση στην συγγραφή. Τα ωραιότερα ταξίδια είναι τα ταξίδια της
φαντασίας μας.
14)
Θεωρείτε ότι ο συγγραφέας θα πρέπει να ασχολείται με διαφορετικά είδη
λογοτεχνίας και να "πειραματίζεται"
θεματολογικά, ρισκάροντας να χάσει το ήδη υπάρχον αναγνωστικό του κοινό, ή θα
όφειλε να εμμένει στο είδος που τον έχει καθιερώσει;
Σίγουρα ένας αξιόλογος συγγραφέας θα μπορούσε αν
ήθελε να πειραματιστεί σε διαφορετικά είδη. Το αναγνωστικό κοινό εμπιστεύεται
το όνομα του συγγραφέα για να απευθυνθεί στα έργα του. Αν και έχω μπει σε
διαδικασία πειραματισμού επιτυχημένα, στην πορεία των ετών κατέληξα να εμμένω
σε ένα είδος.
15)
Πιστεύετε πως οι συγγραφείς οφείλουν να προβληματίζουν τους αναγνώστες "αφυπνίζοντας" τη σκέψη τους,
ή ο σκοπός των βιβλίων τους θα έπρεπε να είναι απλά και μόνο ψυχαγωγικός;
Εσείς, ποιά μηνύματα επιδιώκετε να "περάσετε"
στους αναγνώστες σας και σε ποιό είδος αναγνωστικού κοινού, συνήθως,
απευθύνεστε μέσα από το συγγραφικό έργο σας;
Οι συγγραφείς οφείλουν να προβληματίζουν, να
αφυπνίζουν την σκέψη και να ψυχαγωγούν το αναγνωστικό κοινό. Τα μηνύματα μου
ποικίλουν ανάλογα με το θέμα. Απευθύνομαι στο ευρύ αναγνωστικό κοινό και
ιδιαίτερα στο γυναικείο πληθυσμό.
16)
Θεωρείτε πως η σύγχρονη πραγματικότητα μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για έναν συγγραφέα και,
ειδικότερα, οι τόσο δύσκολες καταστάσεις που βιώνουμε τελευταία στην πατρίδα
μας; Ή μήπως το ζητούμενο από τους αναγνώστες είναι ακριβώς η "φυγή" από αυτήν την ζοφερή
πραγματικότητα;
Αδιαπραγμάτευτα η σύγχρονη πραγματικότητα επιβάλλεται
να αποτελεί πηγή έμπνευσης και στοχασμού τόσο για τον συγγραφέα όσο και για την
αναγνώστρια και τον αναγνώστη. Η φυγή σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί λύση.
17)
Στην σύγχρονη πραγματικότητα και στην εποχή της άκρατης τεχνολογίας ποιά
θεωρείτε πως είναι η θέση του λογοτεχνικού βιβλίου; Περνάει τελικά το βιβλίο
κρίση στη χώρα μας ή διεθνώς και τί θα μπορούσαμε να κάνουμε ώστε να γίνει πιο
προσιτό στο αναγνωστικό κοινό και ιδιαίτερα στους νέους;
Η θέση του βιβλίου έχει επηρεαστεί από την
τεχνολογία αλλά πιστεύω ότι βρίσκεται ψηλά στις προτιμήσεις του κοινού. Η κρίση
στο χώρο του βιβλίου είναι συνεπακόλουθη της ευρύτερης κρίσης που βιώνουμε.
Υπάρχουν πολλά μέσα ώστε το βιβλίο να είναι αγαπητό. Πρωτίστως είναι θέμα
παιδείας και πολιτισμού.
18)
Είχατε κάποιους "ενδοιασμούς"
όταν αποφασίσατε να δώσετε το πρώτο σας βιβλίο προς έκδοση; Αγωνιούσατε ως προς
την αποδοχή που θα τύχαινε αυτό από το αναγνωστικό κοινό; Η θεματολογία των
βιβλίων σας, πιστεύετε πως παίζει τον δικό της ρόλο στην αποδοχή αυτή;
Τέτοιου είδους ενδοιασμοί και αγωνίες δεν συνάδουν
με την προσωπικότητα μου. Σε κάθε έργο η θεματολογία ενδιαφέρει κυρίως το
αναγνωστικό κοινό που απευθύνεται σε αυτό.
19)
Εσείς, με την έως τώρα πείρα σας στον χώρο της συγγραφής, τί θα συμβουλεύατε
όλους τους νέους επίδοξους συγγραφείς, που ονειρεύονται να δουν κάποτε ένα
βιβλίο τους στις προθήκες των βιβλιοπωλείων και, ιδιαίτερα, εν μέσω αυτής της
δύσκολης οικονομικής συγκυρίας;
Δεν είμαι αρμόδιος να δώσω συμβουλές. Μόνο με πίστη
τους στον εαυτό τους και με πολλή επιμονή θα πετύχουν το στόχο τους.
20)
Κλείνοντας και, αφού σας ευχαριστήσω θερμά για την τιμή της παραχώρησης αυτής της συνέντευξης, θα ήθελα να σας ευχηθώ
ολόψυχα καλή επιτυχία σε όλα σας τα βιβλία και ειδικότερα, στο νέο μυθιστόρημά σας «ΕΣΜΑ Πόλεμος Εν Καιρώ Ειρήνης», και να σας ρωτήσω για τα
άμεσα συγγραφικά σας σχέδια. Τί να περιμένουμε από εσάς στο μέλλον;
Σας ευχαριστώ
πολύ για τις ευχές σας, για την χαρά και την τιμή που με φιλοξενείτε και μου
δίνετε την ευκαιρία να επικοινωνήσω για άλλη μια φορά με το αναγνωστικό κοινό.
Προς το παρόν απολαμβάνω την έκδοση του νέου βιβλίου μου. Το μέλλον επιφυλάσσει
εκπλήξεις…
Σας ευχαριστώ,
Στέλιος Δ. Στυλιανού.
Ο Στέλιος Δ.
Στυλιανού γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου. Σπούδασε κινηματογράφο, Θέατρο,
Τηλεόραση στην Ανωτέρα Σχολή Θεάτρου Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, και
δημόσιες σχέσεις στο Institute of Commerce στο Λονδίνο.
Από το 1975,
είναι μόνιμος κάτοικος Αθηνών και εργάζεται ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος και
διευθυντής παραγωγής στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Από το 1979, είναι
μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών, της European Federation (F.E.R.A) και
της International Federation (M.E.I). Έχει διατελέσει καθηγητής στα Κρατικά
Ι.Ε.Κ διδάσκοντας σενάριο, σκηνοθεσία και διεύθυνση παραγωγής.
Επίσης επί
τετραετία υπήρξε μέλος της τριμελούς εξεταστικής επιτροπής του Υπουργείου
Παιδείας για τις πιστοποιήσεις των απόφοιτων Ι.Ε.Κ. Έχει γράψει σενάρια για τον
κινηματογράφο και την τηλεόραση, ενώ συγχρόνως ασχολείται με τη συγγραφή
μυθιστορημάτων. Έργα του ιδίου: «Περιπλάνηση ανάμεσα στα σκουπίδια», διήγημα,
εκδ. Όμβρος, «Τίποτα πιο αληθινό από το ψέμα», διήγημα, εκδ. Δίοδος, «Είσαι
γυναίκα, είσαι γη» και «Το Μυστικό Της Αλκυόνης», εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί και
«Μη Ρωτήσεις Ποτέ Το Γιατί», εκδόσεις Αλκυών. Από τις εκδόσεις Χάρτινη Πόλη
κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά του: «Αννέ σημαίνει μάνα», που μεταφράστηκε στα
τουρκικά και έχει εκδοθεί στην Τουρκία με τον τίτλο "Mana anne
demektir". Κυκλοφορούν, επίσης, από τις ίδιες εκδόσεις και τα βιβλία του:
«Το Όνειρο Της Αννέ», «Μιχριμπάν, Η Νεράιδα Της Σμύρνης», «Ο Άνεμος Του Πάθους».
Πρόσφατη Εργογραφία
Στέλιου Δ. Στυλιανού:
Εκδόσεις: Χάρτινη
Πόλη
Σελίδες: 512
Τιμή: 13,41 €
Υπόθεση Οπισθόφυλλου:
«Αλήθεια, ποιος
μπορεί να γνωρίζει τι του επιφυλάσσει η ζωή; Ποιος ορίζει τη μοίρα των
ανθρώπων; Μπορεί άραγε ο οποιοσδήποτε να αλλάξει τη ζωή του, όταν ένα αόρατο
χέρι διέπει τα πάντα; Κι όμως, οι τρεις Μοίρες, οι θεότητες της αρχαίας
ελληνικής μυθολογίας, γνέθουν το νήμα της ζωής που κρατούν στα χέρια τους,
αποδεικνύοντας πόσο μικρή κι αδύναμη είναι. Αυτές οι Μοίρες άραγε ευθύνονται
για τα καλά και τα κακά της ζωής κάθε ανθρώπου; Είναι όλα προκαθορισμένα;
αναρωτήθηκε η Εσμά, καθώς σκεφτόταν όλα όσα της συνέβαιναν και κούρνιασε
τυλιγμένη στην κουβέρτα που της πρόσφεραν, καθισμένη σε μια ακτή της Λέσβου,
ανάμεσα σε πρόσφυγες και μετανάστες, δίπλα σε μια άγνωστή της γυναίκα, που
έκλαιγε σιωπηλά, ενώ η βροχή συνέχισε να δυναμώνει. Μια διαδήλωση στην
Κωνσταντινούπολη φέρνει κοντά δύο ανθρώπους, την Εσμά και τον Φαίδωνα, από δύο
εντελώς διαφορετικούς κόσμους. Από τη μια ο ορθολογισμός και η κοσμικότητα της
Δύσης, από την άλλη η μοιρολατρία και ο ισλαμικός συντηρητισμός της Ανατολής.
Οι δυσκολίες και τα εμπόδια που θα προκύψουν από αυτήν την αναπάντεχη ένωση δεν
είναι λίγα. Η άρνηση των οικογενειών τους απέναντι στον αγνό έρωτα, φέρνει στην
επιφάνεια μια σειρά από αποκαλύψεις που συγκλονίζουν και τις δύο όχθες του
Αιγαίου. Ο πατέρας του Φαίδωνα έχει ανοιχτούς λογαριασμούς στην απέναντι ακτή,
αλλά και η μητέρα της Εσμά έχει τώρα τους δικούς της σοβαρούς λόγους να
ανησυχεί. Κι αν το παρελθόν προσπαθεί να καταπνίξει το μέλλον που γεννιέται, οι
δυο νέοι αγνοούν τα εμπόδια και αποφασίζουν να τολμήσουν. Η Εσμά επιθυμώντας
την ελευθερία και τον απόλυτο έρωτα στη ζωή της, προσπαθεί να ξεφύγει από τα
δεσμά που την καθηλώνουν σε μια συμβατική ζωή. Ξεκινά ένα οδοιπορικό για την
πραγματοποίηση του ονείρου της, να βρεθεί στην αγκαλιά του αγαπημένου της. Θα
τα καταφέρει όμως; Ο Φαίδων από την πλευρά του παλεύει με τις ενοχές και τους
φόβους που τον κατατρέχουν. Όλα τα θαμμένα μυστικά, ασήκωτα βάρη και
ανομολόγητα, εμφανίζονται ζωντανά μπροστά τους και τότε πρέπει να προλάβουν τον
χρόνο, να προσπαθήσουν έστω και τώρα για την κάθαρση. Ένας πόλεμος εν καιρώ
ειρήνης έχει ξεκινήσει, χωρίς κανείς να ξέρει ποιος θα είναι νικητής…»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου