Ταξίδια Μέσα Από Τη Λογοτεχνία!

Η Λογοτεχνία είναι για μένα ένα «παράθυρο» σ' έναν μαγικό κόσμο. Κάθε βιβλίο μάς ταξιδεύει σε κόσμους πραγματικούς ή φανταστικούς, τωρινούς, μελλοντικούς ή παρελθοντικούς. Ένα είναι το μόνο σίγουρο, κάθε βιβλίο που μας ενθουσιάζει, μας εντυπωσιάζει ή μας μαγεύει θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους φίλους-αναγνώστες. Έτσι κι εγώ, θέλω να μοιραστώ μαζί σας όσα βιβλία με ενθουσίασαν και με «γέμισαν» με πρωτόγνωρες ιδέες, εικόνες και συναισθήματα. Σαφώς και η άποψη του κάθε αναγνώστη είναι μοναδική και ένα βιβλίο που εμείς λατρέψαμε μπορεί κάποιος άλλος να το αντιπάθησε ή ακόμα και να το μίσησε... Μέσα από αυτήν την οπτική θεωρώ φρόνιμο να μη σχολιάζω όσα βιβλία δεν με εντυπωσίασαν ή με άφησαν αδιάφορη, διότι η άποψή μου είναι απολύτως υποκειμενική. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω αρνητικά κανέναν αναγνώστη, αποτρέποντάς τον από το να διαβάσει ένα βιβλίο το οποίο, ενδεχομένως, να τον ενθουσιάσει. Κάθε βιβλίο απαιτεί το κατάλληλο περιβάλλον, το υπόβαθρο και την ανάλογη διάθεση για να εκτιμηθεί, οπότε καλό θα είναι να μην απορρίπτουμε ποτέ τίποτα. Η έκφραση και αποτύπωση της δικής μου γνώμης για κάθε βιβλίο -αλλά και των απόψεων και σχολιασμών άλλων φίλων-συγγραφέων-αναγνωστών, που αναγράφονται στη σχετική κατηγορία-, έχουν ως μοναδικό σκοπό να εκφράσουν τον θαυμασμό μας για ορισμένα βιβλία που θεωρούμε άξια λόγου και θέλουμε να γίνουν ευρέως γνωστά, βοηθώντας έτσι τους αναγνώστες στην επιλογή του επόμενου βιβλίου που θα διαβάσουν. Πάντοτε με το μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό για όλους τους συγγραφείς, που μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους μας «ταξιδεύουν» μακριά από την εκάστοτε πραγματικότητα ή μας βοηθούν να την κατανοήσουμε καλύτερα, αλλά σε κάθε περίπτωση στολίζουν την ψυχή μας, οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Κλειώ Ισιδ. Τσαλαπάτη

Δευτέρα 20 Μαΐου 2019

«Η ΕΛΕΝΟΡ ΟΛΙΦΑΝΤ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΚΑΛΑ», της Gail Honeyman – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη


«Η ΕΛΕΝΟΡ ΟΛΙΦΑΝΤ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΚΑΛΑ», της Gail Honeyman – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Εκδόσεις: Κλειδάριθμος
Σελίδες: 448
Τιμή με έκπτωση: 14,94€

          Παρά το γεγονός ότι πάντοτε προσέχω τα εξώφυλλα των βιβλίων και θαυμάζω ιδιαίτερα αυτά που μαγνητίζουν το βλέμμα με τα όμορφα ταιριασμένα χρώματά τους ή το θέμα τους, το εξώφυλλο αυτού του συγκεκριμένου βιβλίου αρχικά με άφησε παντελώς ασυγκίνητη. Το θεώρησα άχρωμο, ουδέτερο, φτωχό και αδιάφορο, έως και απωθητικό. Δεν μπήκα καν στον κόπο να σκεφτώ γιατί επιλέχθηκε κάτι τέτοιο, ούτε ποια είναι ακριβώς η σημασία του. Έχοντας, όμως, πάντοτε εμπιστοσύνη στις αγαπημένες εκδόσεις Κλειδάριθμος και εκτιμώντας ιδιαίτερα την αμερικανίδα ηθοποιό Reese Witherspoon, η οποία το μεταφέρει στον κινηματογράφο –αλλά και γνωρίζοντας πως το περιτύλιγμα δεν αντιπροσωπεύει κατ’ ανάγκη και το περιεχόμενο–, αποφάσισα να το διαβάσω χωρίς να δώσω εκ των προτέρων την πρέπουσα σημασία στα στοιχεία του εξωφύλλου. Καθώς ξεκίνησα το νέο αναγνωστικό μου ταξίδι –και όσο αυτό προχωρούσε– άρχισα να καταλαβαίνω τη σημασία του και να το εκτιμώ ολοένα και περισσότερο. Μην κάνετε κι εσείς το ίδιο λάθος με εμένα και «υποτιμήσετε» το βιβλίο εξαιτίας του εξωφύλλου, καθώς είναι ένα από τα πιο πετυχημένα, ευρηματικά και αντιπροσωπευτικά εξώφυλλα που έχω συναντήσει τα τελευταία χρόνια. Παρατηρήστε τα καμένα σπίρτα που σχηματίζουν ένα σπιτάκι και μέσα σε αυτό η Έλενορ Όλιφαντ να μας δηλώνει πως είναι απολύτως καλά, όμως το «Ο» του επωνύμου της να είναι ολόμαυρο, να χάσκει σαν μια μαύρη δυσοίωνη τρύπα, σαν να φέρει η ηρωίδα του βιβλίου ένα ανεξίτηλο σημάδι επάνω της, το οποίο θα τη συνοδεύει πάντα. Πώς μπορεί, λοιπόν, να είναι «απολύτως καλά»; Κι αν όλα αυτά που σας εξέθεσα σας φαίνονται ανούσια και άσχετα ως προς το θέμα του βιβλίου, μην τα προσπεράσετε ως ασήμαντα διότι μόνο αυτό δεν είναι.
          Το μυθιστόρημα της Gail Honeyman που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος με τον τίτλο «Η Έλενορ Όλιφαντ Είναι Απολύτως Καλά» είναι ένα από τα πιο πρωτότυπα, ενδιαφέροντα και συγκινητικά μυθιστορήματα που έχω διαβάσει εδώ και καιρό, αλλά και από τα πιο απρόβλεπτα και ανατρεπτικά επίσης. Τα ελάχιστα στοιχεία της υπόθεσης που αναφέρονται στο οπισθόφυλλο του πραγματικού βιβλίου –και δεν είναι αυτά που ακολουθούν παρακάτω στην παρούσα ανάρτηση, όπως δημοσιεύονται αυτούσια στην ιστοσελίδα των εκδόσεων– δε μας προδιαθέτουν για τίποτα από όσα θα ακολουθήσουν. Η ηρωίδα μας ονομάζεται Έλενορ Όλιφαντ και διάγει έναν απίστευτα βαρετό βίο, κατά τα φαινόμενα. Μας ομολογεί πως δεν τα καταφέρνει με τους ανθρώπους και πως η ζωή της ακολουθεί ένα αυστηρό πρόγραμμα: κατεψυγμένη πίτσα, βότκα, τηλεφωνήματα στη μαμά. Γνωρίζει ότι οι άλλοι γύρω της τη θεωρούν περίεργη, εκείνη όμως είναι απολύτως καλά. Είναι πράγματι έτσι; φτάνει να αναρωτηθεί και η ίδια. Καθώς η Έλενορ μας ξεναγεί σιγά σιγά στην προσωπική της ζωή αρχίζουμε να την αισθανόμαστε σαν «το κορίτσι της διπλανής πόρτας». Μοιάζει λιγάκι βαρετή, αρκετά αδιάφορη ώστε να μη θελήσουμε παραπέρα «σχέσεις» μαζί της και μια ιδέα απωθητική, αφού έχει την κακή συνήθεια να λέει πάντα αυτό που σκέφτεται, έστω κι αν οι άλλοι τη θεωρούν δύστροπη και αγενή. Της αρέσει να εργάζεται μανιωδώς, ολοκληρώνοντας οτιδήποτε της αναθέτουν και αποτελώντας το «σπασικλάκι» του γραφείου, είναι μονόχνωτη αφού δε συνηθίζει να διασκεδάζει με όσα ενθουσιάζονται οι υπόλοιποι και ξοδεύει τον ελεύθερο χρόνο της ακούγοντας ραδιοφωνικές σαπουνόπερες –αδιανόητο στις μέρες μας με τα τόσα τηλεοπτικά κανάλια–, μιλώντας με τη μητέρα της μία φορά την εβδομάδα και πίνοντας βότκα όλο το παρασκευοσαββατοκύριακο, μέχρι να έρθει ξανά η στιγμή που θα μαζέψει τα κομμάτια της για να πάει στο γραφείο.
          Μπορεί όντως η ζωή και η προσωπικότητα της Έλενορ να μοιάζουν απίστευτα βαρετές κι ανούσιες, ποιον θα ενδιέφερε στην πραγματικότητα ένα τέτοιο άτομο; Όμως, όπως συμβαίνει στην πλειονότητα των περιπτώσεων όταν βιαζόμαστε να κρίνουμε κάτι μονάχα από το περιτύλιγμά του, η Έλενορ κρύβει μια ιστορία τραγική και καθηλωτική και μια προσωπικότητα ιδιαίτερα αξιόλογη, εφόσον κάποιος αποφασίσει να ασχοληθεί περισσότερο μαζί της. Ούτε το άσχημο σημάδι από παλιό κάψιμο, που έχει στη μία πλευρά του προσώπου της, είναι ικανό να μας κάνει να την αντιπαθήσουμε, αφού από τη μία αυτό μπορεί εύκολα να καλυφθεί με το κατάλληλο χτένισμα και από την άλλη η ιστορία της είναι τόσο γοητευτική που όλα τα άλλα περνούν σε δεύτερη μοίρα. Το γεγονός ότι εκείνη ξαφνικά ανακαλύπτει τον ιδανικό έρωτα στο πρόσωπο ενός τραγουδιστή και τον εξιδανικεύει με τον ίδιο τρόπο που αντιδρούν οι ιδεαλίστριες, ερωτοχτυπημένες έφηβες στη θέα των απλησίαστων ειδώλων τους, θα την ωθήσει στα άκρα αναγκάζοντάς την να αντιμετωπίσει τα φαντάσματα του παρελθόντος της –που τη στοιχειώνουν αδιάκοπα από την παιδική της ηλικία– και να πολεμήσει μαζί τους, διεκδικώντας την πραγματική ζωή. Ο συνάδελφός της Ρέιμοντ, το αφεντικό της, ένας τυχαίος ηλικιωμένος και μία ψυχολόγος θα είναι αυτοί που θα τη βοηθήσουν στη μάχη της με τους εφιάλτες από τα παλιά και στον αγώνα της εναντίον της κατάθλιψης και της αυτολύπησης.
          Το συναρπαστικό μυθιστόρημα «Η Έλενορ Όλιφαντ Είναι Απολύτως Καλά» μας ξεναγεί σε έναν άγνωστο και αχαρτογράφητο κόσμο, αυτόν της ανθρώπινης ψυχής και, μάλιστα, της αθώας παιδικής, αυτής που χαράζεται και σημαδεύεται πιο βαθιά, πιο ανεξίτηλα από την ψυχή των ενηλίκων. Μας αναγκάζει να ψάξουμε κάτω από την επιφάνεια, ώστε να ανακαλύψουμε τα κρυμμένα χαρίσματα κάθε ανθρώπου, αλλά και τα αίτια πίσω από κάθε αποτέλεσμα. Μας καθηλώνει με τα συγκλονιστικά βιώματα που μπορεί να κρύβει ακόμα και ένας άνθρωπος που βλέπουμε καθημερινά και επιλέγουμε να αγνοήσουμε διακριτικά, ενώ μας διαβεβαιώνει πως η συμπόνια, η ανθρωπιά, η τρυφερότητα, η κατανόηση, η φιλία και ίσως η πιο ζεστή και ουσιαστική αγάπη μπορούν να βρίσκονται κάτω από ένα αδιάφορο και ατσούμπαλο παρουσιαστικό που δε μας ασκεί καμία απολύτως γοητεία, με την πρώτη ματιά τουλάχιστον. Είναι ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα που αξίζει να διαβαστεί, Φίλοι μου!

Υπόθεση Οπισθόφυλλου:

BRITISH BOOK AWARDS BOOK OF THE YEAR
COSTA BOOK AWARD
ΝΟ 1 SUNDAY TIMES & NEW TORK TIMES BEST SELLER
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ 1.500.000 ΑΝΤΙΤΥΠΑ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ 40 ΧΩΡΕΣ
Μεταφέρεται στον κινηματογράφο από τη Reese Witherspoon

«Η Έλενορ Όλιφαντ είναι τριάντα χρονών, ζει στη Γλασκώβη και δουλεύει ως λογίστρια σε μια εταιρεία γραφιστικής. Κάθε μέρα πηγαίνει στη δουλειά της, τα βράδια λύνει σταυρόλεξα και ακούει ραδιοφωνικές σαπουνόπερες, τις Τετάρτες μιλάει τηλεφωνικά με τη μητέρα της και περιμένει να έρθει η Παρασκευή για να φάει πίτσα και να μεθύσει με βότκα μέχρι το πρωί της Δευτέρας.

Είναι τελείως μόνη, αλλά δηλώνει απολύτως καλά.

Ώσπου, μια μέρα ερωτεύεται έναν τραγουδιστή και αρχίζει να φαντασιώνεται –χωρίς να έχουν καν γνωριστεί, χωρίς να έχει υπάρξει η παραμικρή υπόνοια– πως είναι ο άντρας της ζωής της. Μόνο ένας συνάδελφός της, ο Ρέιμοντ, της φέρεται πολύ καλά –σε αντίθεση με τις αποστάσεις που κρατούν οι υπόλοιποι. Τι κρύβεται άραγε πίσω από τον αλλόκοτο και δύστροπο χαρακτήρα της Έλενορ;»

«Αξέχαστο, έξοχο, αστείο και δηλωτικό της αξίας της ζωής.» –Daily Mail

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ:

Η Γκέιλ Χάνεϊμαν είναι απόφοιτος των Πανεπιστημίων Γλασκώβης και Οξφόρδης και ζει στη Γλασκώβη. Το «Η Έλενορ Όλιφαντ» είναι απολύτως καλά είναι το πρώτο της βιβλίο και βραβεύτηκε με το Costa Book Award για βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα και το British Book Awards Book of the Year. Επίσης, συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα των βραβείων Lucy Cavendish College Fiction Prize, Desmond Elliot Award, Author’s Club Best First Novel και στη μακρά λίστα του Women’s Prize for Fiction.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου