«ΤΟ
ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΟΥ ΑΛΕΣΑΝΤΡΟ», της Τίτσας Πιπίνου
– Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Εκδόσεις:
Κλειδάριθμος
Σελίδες:
576
Τιμή
με έκπτωση: 14,94€
Δε γνωρίζω για εσάς, αλλά προσωπικά
όταν παίρνω στα χέρια μου ένα βιβλίο που έχει να κάνει με την ιδιαίτερη πατρίδα
μου, αισθάνομαι έναν άκρατο ενθουσιασμό ο οποίος πλησιάζει τα όρια της γνήσιας συγκίνησης.
Η Ρόδος είναι έτσι και αλλιώς ένα νησί γοητευτικό και μοναδικό, αφού συνδυάζει
τη μακραίωνη Ιστορία με τον μοντέρνο σύγχρονο τρόπο ζωής. Δεν είναι καθόλου
ασυνήθιστο να συνυπάρχουν τουριστικά μαγαζιά, εστιατόρια ή μπαράκια γεμάτα με
τουρίστες, από όπου ακούγονται οι πιο πρόσφατες μουσικές επιτυχίες, δίπλα στα
τείχη της παλιάς πόλης που μετρούν κάμποσους αιώνες ζωής. Σαν γνήσια Ροδίτισσα,
λοιπόν, αν και όχι λόγω οικογενειακής καταγωγής, αρέσκομαι να διαβάζω οτιδήποτε
έχει σχέση με την πανέμορφη γενέτειρά μου, όπως μυθιστορήματα που
διαδραματίζονται εκεί στη σύγχρονη εποχή, αλλά και κάποια που μιλούν για τη
μεσαιωνική Ρόδο, αυτήν των Ιωαννιτών Ιπποτών έως και την κατάληψή της από τους
Οθωμανούς το 1522 μ.Χ. Μέχρι τώρα, όμως, δεν έτυχε να διαβάσω κανένα βιβλίο που
να αναφέρεται στην πιο πρόσφατη ιστορία της, όταν αυτή ήταν ιταλοκρατούμενη από
το 1912 έως και το 1943, οπότε και πέρασε στη γερμανική κατοχή μέχρι και το
τέλος του Β΄ παγκοσμίου πολέμου και την τελική ενσωμάτωσή της στο ελληνικό
κράτος το 1947, μαζί και με τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα. Όταν πήρα στα χέρια μου το
εξαιρετικό μυθιστόρημα της Τίτσας Πιπίνου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις
Κλειδάριθμος με τίτλο «Το κορίτσι του Αλεσάντρο»,
ήμουν βέβαιη πως θα διάβαζα κάτι διαφορετικό και η διαίσθησή μου δε με
ξεγέλασε. Πρόκειται πραγματικά για ένα βιβλίο μεστό και καλογραμμένο, που
επικεντρώνεται στην περίοδο της ιταλικής κατοχής των Δωδεκανήσων μέχρι και μετά
την απελευθέρωση και την ενσωμάτωσή τους στην Ελλάδα.
Η δεκαεπτάχρονη Άννα, γέννημα θρέμμα
του μικρού σε σχέση με την κοσμοπολίτισσα Ρόδο νησιού της, είναι η τρίτη και μικρότερη
κόρη της οικογένειά της. Γνωρίζοντας πολύ καλά το απάνθρωπο οικογενειακό έθιμο
που επικρατεί στην πατρίδα της –δηλαδή η πρωτότοκη κόρη να παίρνει σχεδόν όλη
την πατρογονική περιουσία, ώστε να καλοπαντρευτεί, και η μικρότερη να μη
δικαιούται απολύτως τίποτα, άρα να μένει ανύπαντρη και να προορίζεται για
υπηρέτρια της μεγάλης αδερφής της–, αποφασίζει να φύγει από το νησί της και να
αναζητήσει την τύχη της στη Ρόδο, κοντά στη φημισμένη μαντάμ Φλώρα, μια διάσημη
Φραγκολεβαντίνα μοδίστρα στο ατελιέ της οποίας ράβεται όλη η καλή κοινωνία της
Ρόδου. Η μητέρα της Άννας, καταπιεσμένη και η ίδια από τη δική της, την
αυταρχική γιαγιά Περσεφόνη, δεν τολμά να φέρει αντίρρηση, ενώ ο πατέρας της
βλέποντας την ανήσυχη και δυναμική φύση της κόρης του καταλαβαίνει ότι μόνο η
φυγή του κοριτσιού τους από τα στενά όρια του νησιού τους θα μπορέσει να τη
βοηθήσει να διεκδικήσει όσα ονειρεύεται στη ζωή της. Έτσι, η νεαρή και άβγαλτη
Άννα, με μια μικρή βαλιτσούλα με τα φτωχά υπάρχοντά της και με την ψυχή της
γεμάτη ελπίδες και όνειρα για το μέλλον, σαλπάρει για τη Ρόδο και για το άδηλο
μέλλον της.
Το 1937 ο ιταλικός φασισμός είναι πιο
κραταιός από ποτέ και, φυσικά, αυτό έχει τον αντίκτυπό του και στις ιταλικές
κτήσεις, όπως τα Δωδεκάνησα. Η ανάληψη της διοίκησής τους από τον σκληροπυρηνικό
φασίστα Τσέζαρε Μαρία Ντε Βέκι θα επηρεάσει οδυνηρά την καθημερινότητα των
ντόπιων και θα αποτελέσει, ίσως, μια επώδυνη προετοιμασία για όσα θα
ακολουθήσουν με τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, την πτώση του Μουσολίνι και την
αδυσώπητη γερμανική κατοχή. Τα ιστορικά γεγονότα διαδέχονται το ένα το άλλο με
καταιγιστικό ρυθμό, όμως μέσα στην ανελέητη δίνη τους η Άννα θα συναντήσει τον
έρωτα της ζωής της στο πρόσωπο του Ιταλού μηχανικού Αλεσάντρο Κιοράντο. Ο
ίδιος, εγκλωβισμένος σε έναν πολύχρονο, συμβατικό και ατελέσφορο γάμο με τη
Βιτορίνα, βρίσκει το χαμένο νόημα της ζωής του δίπλα στην ανεπιτήδευτη νεαρή
Άννα. Η ίδια η Ιστορία, όμως, τους προλαβαίνει και βάζει φρένο στα όνειρα που
κάνουν για μια κοινή ζωή. Οι Γερμανοί έχουν ήδη αιχμαλωτίσει και εκτοπίσει τους
Ιταλούς ομοϊδεάτες και πρώην συμμάχους τους και η Ρόδος, όπως και όλη η Ελλάδα,
στενάζει κάτω από τη ναζιστική μπότα τους.
Ο Αλεσάντρο συλλαμβάνεται και
κλείνεται σε ένα από τα στρατόπεδα του νησιού, όπου η μεταχείριση των
κρατουμένων δε διαφέρει σε τίποτα από τα υπόλοιπα ανά την Ευρώπη γερμανικά στρατόπεδα.
Τα βασανιστήρια, η πείνα και οι κακουχίες εξοντώνουν πολλούς από τους
έγκλειστους σε αυτά, ενώ όσοι εκδιώκονται στοιβαγμένοι μέσα σε πλοία για να
επιστρέψουν στην Ιταλία και μετά σε γερμανικά στρατόπεδα ανά την Ευρώπη, δεν
είναι καθόλου βέβαιο ότι θα φτάσουν τελικά εκεί, όπως συνέβη με το «S.S. Oria». Η Άννα, θρηνώντας για τον
χαμένο έρωτά της, του οποίου την τύχη αγνοεί, προσπαθεί να ανταπεξέλθει στις
νέες συνθήκες της ζωής της. Μόνη και ταπεινωμένη στην ντόπια κοινωνία, έχοντας
άμεση ανάγκη από έναν προστάτη που θα «καθαρίσει» το σπιλωμένο όνομά της,
αποφασίζει να παντρευτεί τον χήρο φαρμακοποιό Μαρή. Τα χρόνια περνούν, ο
πόλεμος αποτελεί πλέον παρελθόν για τον κόσμο που αγωνίζεται να τον εξορκίσει
με τη ζωή και τη λήθη, όπως και ο Αλεσάντρο για την Άννα, η οποία μοιάζει να
έχει βρει τις ισορροπίες της δίπλα στον υπομονετικό και καλοπροαίρετο σύζυγό
της, μέχρι η Μοίρα να ανακατέψει πάλι τα χαρτιά της τράπουλάς της οπότε πρόσωπα
και μυστικά από το παρελθόν να έρθουν στο φως και να δοκιμάσουν εκ νέου τις
αντοχές της και τα συναισθήματά της.
Η Τίτσα Πιπίνου, μέσα από το
αριστουργηματικό μυθιστόρημά της «Το κορίτσι του Αλεσάντρο»,
μας παρασύρει σε ένα μαγευτικό ταξίδι στο πρόσφατο παρελθόν των Δωδεκανήσων και
ιδιαίτερα της γοητευτικής Ρόδου. Αμέτρητα γνωστά και άγνωστα στιγμιότυπα της
Ιστορίας –συνυφασμένα με αναρίθμητους, άρτια σκιαγραφημένους, ολοζώντανους
χαρακτήρες–, μάς ξεναγούν σε μια εποχή λιγότερο γνωστή αλλά απίστευτα
ενδιαφέρουσα. Ήρωες που καθηλώνουν με τις δυναμικές ή άβουλες προσωπικότητές τους,
τα πάθη και τα παθήματά τους, τους έρωτες και τις αδυναμίες τους, τα ύπουλα
χτυπήματα της Μοίρας ή τα ανέλπιστα δώρα της, διαμορφώνουν ένα λογοτεχνικό
μωσαϊκό που καθηλώνει τον αναγνώστη από την αρχή έως το τέλος, σε ένα βιβλίο
που αξίζει να διαβαστεί από όλους. Θερμά συγχαρητήρια στην εξαίρετη συγγραφέα για
το ξεχωριστό έργο της, το οποίο και σας προτείνω ανεπιφύλακτα να διαβάσετε,
Φίλοι μου!
Υπόθεση
Οπισθόφυλλου:
Ιταλική
κατοχή Δωδεκανήσων, 1937. Τη διοίκηση αναλαμβάνει ο Τσέζαρε Μαρία Ντε Βέκι, ο
σκληρότερος από την τετρανδρία του φασισμού στην Ιταλία. Η δεκαεπτάχρονη Άννα
φεύγει απ’ το μικρό νησί της για τη Ρόδο, με σκοπό να δουλέψει δίπλα στη
διάσημη Φραγκολεβαντίνα μοδίστρα της εποχής, τη μαντάμ Φλώρα. Θέλει με κάθε
τρόπο να απαλλαγεί από τα δεσμά του τόπου της, την αυστηρή επιτήρηση της
γιαγιάς της και τη μοίρα που την περιμένει.
Η
ανάδειξη της Άννας ως καλύτερης μοδίστρας στα πιο ακριβά σαλόνια θα επισκιαστεί
από τον παράνομο έρωτά της με τον Ιταλό μηχανικό Αλεσάντρο Κιοράντο. Μετά τη
σύλληψη του Αλεσάντρο, η Άννα βιώνει την ταπείνωση από την τοπική κοινωνία και
οδηγείται σ’ έναν συμβατικό γάμο. Στα χρόνια που περνούν τον θεωρεί νεκρό, όμως
η μοίρα έχει άλλα σχέδια… Η βαθιά τους αγάπη θα ξεχαστεί από όλους αλλά ποτέ
από τους ίδιους.
Βιογραφικό
σημείωμα συγγραφέα:
Η
Τίτσα Πιπίνου γεννήθηκε στη Ρόδο, όπου ζει μέχρι σήμερα. Για ένα διάστημα
έμεινε στην Αγγλία και παρακολούθησε μαθήματα γλώσσας. Στα γράμματα εμφανίστηκε
το 1994 με το βιβλίο Γυναίκα της σκιάς.
Συνολικά
έχει γράψει εννιά μυθιστορήματα, ένα δοκίμιο και ένα βιβλίο για παιδιά.
Διηγήματα και κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε ανθολογίες, λογοτεχνικά
ημερολόγια και στον Τύπο. Διατηρεί εδώ και χρόνια ραδιοφωνική εκπομπή για το
βιβλίο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου