«ΟΙ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΕΣ – Η ζωή στη Νειλοχώρα»,
της Δέσποινας Χατζή – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Εκδόσεις:
Μίνωας
Σελίδες:
648
Τιμή
με έκπτωση: 15,93€
Τη Δέσποινα Χατζή την πρωτογνώρισα
συγγραφικά μέσα από το παλαιότερο μυθιστόρημά της που κυκλοφορεί από τις
αγαπημένες εκδόσεις Μίνωας με τίτλο «Έρωτας
Μαΐστρος», και μπορώ να πω ότι με κέρδισε ως αναγνώστρια ευθύς
εξ αρχής. Το τελευταίο πόνημά της, που κυκλοφορεί από τις ίδιες εκδόσεις με
τίτλο «Οι
Αλεξανδρινές – Η ζωή στη Νειλοχώρα», με εντυπωσίασε τόσο με το καλόγουστο
μπελ επόκ εξώφυλλό του, όσο και με την άκρως ενδιαφέρουσα υπόθεσή του. Το
γεγονός πως η μία από τις ηρωίδες του είναι συνονόματή μου, κέντρισε την
περιέργειά μου ακόμα περισσότερο, καθώς ήμουν περίεργη να μάθω εάν είχα και
άλλα κοινά μαζί της εκτός από το βαφτιστικό μας… Με αυτό το νέο βιβλίο της
εξαίρετης κ. Χατζή όλες μου οι προσδοκίες επαληθεύτηκαν και ακόμα περισσότερο,
αφού πρόκειται για ένα συναρπαστικό λογοτεχνικό έργο που συνδυάζει την
εμπνευσμένη μυθοπλασία της συγγραφέως με την ατόφια Ιστορία σχεδόν ολόκληρου
του περασμένου αιώνα, και όλα αυτά τοποθετημένα σχεδόν στο σύνολό τους στη
γοητευτική Αλεξάνδρεια, την πατρίδα του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή μας.
Αν κάποιος ήθελε να περιγράψει
επιγραμματικά το βιβλίο αυτό, θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει ως ένα μεγαλειώδες
οικογενειακό έπος, μια «σάγκα» που εκτείνεται από τις αρχές έως το τέλος του 20ου
αιώνα και έχει ως κεντρικό της άξονα τη ζωή τριών γυναικών-αντιπροσώπων αντίστοιχων
γενεών της ίδιας οικογένειας. Η Ουρανία, η κόρη της Αικατερίνη και η δική της
κόρη Κλειώ είναι οι τρεις όψεις του ίδιου συνόλου: της γυναικείας υπόστασης,
του θεληματικού και ισχυρού χαρακτήρα και της έντονης, χαρισματικής
προσωπικότητας και της ασίγαστης επιθυμίας τους να ζήσουν τη ζωή στο μέγιστο
αφήνοντας έντονο το δικό τους στίγμα. Η πρώτη, η Ουρανία, ζει στην Αλεξάνδρεια
στις αρχές του 1900, δίπλα στον αδερφό της Αγαμέμνονα και υπό την προστασία του
θείου τους Ελευθέριου και της Γαλλίδας γυναίκας του, αφού οι δικοί τους γονείς πέθαναν
νωρίς αφήνοντας τα δύο παιδιά ορφανά. Οι κοινωνικές συνθήκες και τα ήθη της
εποχής δεν επιτρέπουν στη δυναμική Ουρανία να διεκδικήσει τα όνειρά της όπως
πραγματικά θα ήθελε, ενώ ο Αγαμέμνονας –έχοντας κοφτερό μυαλό, επιχειρηματικό
ταλέντο και το σωστό φύλο με τις παρελκόμενες ελευθερίες–, καταφέρνει να
ξεχωρίσει και να υψώσει το ανάστημά του, δημιουργώντας αξιοσέβαστο εμπορικό
όνομα και κατακτώντας θέση κύρους στην εμπορική κοινότητα των Ελλήνων
Αιγυπτιωτών. Η Ουρανία, αντίθετα, αναγκάζεται να απαρνηθεί τον έρωτά της για
έναν νεαρό Αιγύπτιο και παντρεύεται με έναν άντρα που ποτέ δεν την αγάπησε
πραγματικά. Παίρνει τελικά την απόφαση να εγκαταλείψει την Αίγυπτο μαζί με τα
δύο δίδυμα παιδιά της και να αφήσει πίσω την πεισματάρα κόρη της Αικατερίνη, η
οποία αρνείται σθεναρά να αποκοπεί από τη ζωή της στην Αλεξάνδρεια βασιζόμενη
στις «πλάτες» του θείου της Αγαμέμνονα. Έτσι η έλευση του Β΄ παγκοσμίου πολέμου
θα βρει χώρια τη μάνα από την κόρη και τα οδυνηρά γεγονότα του θα αφήσουν ανεξίτηλο
το στίγμα τους στην καρδιά και τη ζωή τους.
Η ιστορία μας συνεχίζεται σχεδόν μισό
αιώνα αργότερα στην Ελλάδα, όπου ζει η Αικατερίνη με τη δική της οικογένεια και
την κόρη της Κλειώ, η οποία περνάει τα δικά της αδιέξοδα. Η απόφασή της να αφήσει
την τακτοποιημένη αλλά βαρετή και αδιάφορη ζωή της στην Αθήνα, πηγαίνοντας στην
Αίγυπτο για να εργαστεί κοντά στον Ιταλό αρχαιολόγο Φάμπιο Σορεντίνο, θα
αποτελέσει κομβικό σημείο στην πορεία της αφού θα την αλλάξει άρδην. Ταυτόχρονα
με την επιστροφή στη γενέτειρα της μητέρας της, η Κλειώ θα κάνει μια αναδρομή
στην ιστορία της οικογένειάς της, ανακαλύπτοντας πολλά κρυμμένα μυστικά και
γεγονότα του παρελθόντος που οι γονείς της δεν της έχουν αποκαλύψει ποτέ. Θα
πάρει μια γεύση από έναν γοητευτικό τρόπο ζωής που έχει χαθεί για πάντα, θα
ανακαλύψει καλά κρυμμένους έρωτες και φιλίες ικανές να γιατρέψουν βαθιές πληγές
της ψυχής και θα γνωρίσει τον πραγματικό έρωτα, αυτόν που είναι ικανός να ανατρέψει
τα πάντα.
Η Δέσποινα Χατζή, μέσα από το
αριστουργηματικό, πλούσιο και συναρπαστικό μυθιστόρημά της «Οι Αλεξανδρινές
– Η ζωή στη Νειλοχώρα», μας παρασύρει σε ένα μαγευτικό ταξίδι
στην Αλεξάνδρεια του παρελθόντος όπου –πέρα από το μυστήριο και τη γοητεία της Ανατολής,
την εξωτική ομορφιά του τόπου, τον πλούτο και την ασύγκριτη Ιστορία ενός πολιτισμού
χιλιετιών–, γινόμαστε μάρτυρες του μεγαλείου του ελληνικού στοιχείου που βρίσκει
πάντοτε τον τρόπο να ριζώσει, να επιβιώσει και να ακμάσει, σε μια πόλη που φέρει
το ένδοξο όνομα του ενδοξότερου όλων των Ελλήνων. Οφείλω θερμά συγχαρητήρια στη
συγγραφέα γι’ αυτό το εξαιρετικό της πόνημα και σας προτείνω ανεπιφύλακτα να το
διαβάσετε, Φίλοι μου!
Υπόθεση
Οπισθόφυλλου:
Αλεξάνδρεια
1905. Ο Αγαμέμνονας και η Ουρανία Βρανά ζουν υπό την κηδεμονία του θείου τους
και της Γαλλίδας συζύγου του. Λίγο πριν ξεσπάσει ο Αʹ
Παγκόσμιος,
ο ευφυής Αγαμέμνονας
υψώνει το ανάστημά
του στην αλεξανδρινή
εμπορική
κοινότητα,
ενώ ο γάμος του με τη γοητευτική
Σμυρνιά Αναστασία Γιάσογλου επισφραγίζει την πολυπόθητη ευτυχία.
Η
αδελφή του Αγαμέμνονα, Ουρανία, μετά τον αδιέξοδο έρωτά της μ’ έναν νεαρό
Αιγύπτιο και τον άτυχο γάμο της, γίνεται ένθερμη υποστηρίκτρια της Huda
Shaarawi, στέλνοντας ένα μήνυμα εθνικής και φεμινιστικής αφύπνισης σε μια
πανσπερμία γυναικών. Η επαναστατική της φύση την οδηγεί στην Ελλάδα του Μεταξά,
αφήνοντας στην Αλεξάνδρεια, στα έμπιστα χέρια του αδελφού της, τη μεγάλη της
κόρη Αικατερίνη. Ένας νέος κύκλος ζωής ξεκινά για την Αικατερίνη με φόντο τα
οδυνηρά γεγονότα του Βʹ Παγκοσμίου.
Μισόν
αιώνα μετά, η αρχαιολόγος Κλειώ Αντύπα, κόρη της Αικατερίνης, καλείται να
εργαστεί στο Κάιρο προσκεκλημένη του Ιταλού αρχαιολόγου Φάμπιο Σορεντίνο. Η
επίσκεψη «στὲς γειτονιὲς
τὲς
ἴδιες»
της καβαφικής Αλεξάνδρειας φέρνει στο φως ένα γεγονός που έλαβε χώρα στη μάχη
του Ελ Αλαμέιν το 1942, ικανό να λυτρώσει τρεις γενιές γυναικών.
Μέσα
από μια μυθιστορηματική αναδρομή σε δύο διαδοχικούς παγκόσμιους πολέμους
σκιαγραφείται η ζωή των Ελλήνων στη χώρα του Νείλου και την εμβληματική
Αλεξάνδρεια. Την πόλη της Μπελ Επόκ, των αντιθέσεων, των εστέτ, των μποέμ, των
εμπόρων, των διανοούμενων, της φτώχειας και των χαμαιτυπείων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου