Ταξίδια Μέσα Από Τη Λογοτεχνία!

Η Λογοτεχνία είναι για μένα ένα «παράθυρο» σ' έναν μαγικό κόσμο. Κάθε βιβλίο μάς ταξιδεύει σε κόσμους πραγματικούς ή φανταστικούς, τωρινούς, μελλοντικούς ή παρελθοντικούς. Ένα είναι το μόνο σίγουρο, κάθε βιβλίο που μας ενθουσιάζει, μας εντυπωσιάζει ή μας μαγεύει θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους φίλους-αναγνώστες. Έτσι κι εγώ, θέλω να μοιραστώ μαζί σας όσα βιβλία με ενθουσίασαν και με «γέμισαν» με πρωτόγνωρες ιδέες, εικόνες και συναισθήματα. Σαφώς και η άποψη του κάθε αναγνώστη είναι μοναδική και ένα βιβλίο που εμείς λατρέψαμε μπορεί κάποιος άλλος να το αντιπάθησε ή ακόμα και να το μίσησε... Μέσα από αυτήν την οπτική θεωρώ φρόνιμο να μη σχολιάζω όσα βιβλία δεν με εντυπωσίασαν ή με άφησαν αδιάφορη, διότι η άποψή μου είναι απολύτως υποκειμενική. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω αρνητικά κανέναν αναγνώστη, αποτρέποντάς τον από το να διαβάσει ένα βιβλίο το οποίο, ενδεχομένως, να τον ενθουσιάσει. Κάθε βιβλίο απαιτεί το κατάλληλο περιβάλλον, το υπόβαθρο και την ανάλογη διάθεση για να εκτιμηθεί, οπότε καλό θα είναι να μην απορρίπτουμε ποτέ τίποτα. Η έκφραση και αποτύπωση της δικής μου γνώμης για κάθε βιβλίο -αλλά και των απόψεων και σχολιασμών άλλων φίλων-συγγραφέων-αναγνωστών, που αναγράφονται στη σχετική κατηγορία-, έχουν ως μοναδικό σκοπό να εκφράσουν τον θαυμασμό μας για ορισμένα βιβλία που θεωρούμε άξια λόγου και θέλουμε να γίνουν ευρέως γνωστά, βοηθώντας έτσι τους αναγνώστες στην επιλογή του επόμενου βιβλίου που θα διαβάσουν. Πάντοτε με το μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό για όλους τους συγγραφείς, που μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους μας «ταξιδεύουν» μακριά από την εκάστοτε πραγματικότητα ή μας βοηθούν να την κατανοήσουμε καλύτερα, αλλά σε κάθε περίπτωση στολίζουν την ψυχή μας, οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Κλειώ Ισιδ. Τσαλαπάτη

Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2017

«ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΣΤΗ ΣΟΦΙΤΑ», της Πασχαλίας Τραυλού – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη

«ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΣΤΗ ΣΟΦΙΤΑ», της Πασχαλίας Τραυλού – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη
Εκδόσεις: Διόπτρα
Σελίδες: 640
Τιμή με έκπτωση: 11,97€

          Πριν από αρκετά χρόνια, προτού το ίντερνετ και το Facebook μπει για τα καλά στη ζωή μας, όταν ακόμα αγοράζαμε τα βιβλία μας από τα φυσικά βιβλιοπωλεία και από τις εκθέσεις βιβλίου, τότε που διάβαζα κυρίως ξένη λογοτεχνία και μόνο τους μεγάλους Έλληνες λογοτέχνες, αναρωτιόμουν συχνά αν υπάρχουν και σύγχρονοι αξιόλογοι Έλληνες συγγραφείς που άξιζε να γνωρίσω το έργο τους. Δεν είχα υπόψη μου κάποιον, ή μάλλον δίσταζα να διαβάσω και τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία. Τότε ανακάλυψα την Πασχαλία Τραυλού και το συγκλονιστικό βιβλίο της «Ήθελα Μόνο Ένα Αντίο». Στην ουσία ήταν εκείνη που με "σύστησε" στην καλή, ποιοτική, σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία και πάντα θα την ευγνωμονώ γι’ αυτό, καθώς το δικό της έργο έγινε η αιτία να γνωρίσω και πολλούς ακόμα αξιόλογους συγγραφείς μας  που αγνοούσα, καθώς και τα εξαιρετικά βιβλία τους. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που μια τόσο νέα συγγραφέας έχει να επιδείξει τόσο πλούσιο και ποιοτικό έργο, ενώ δικαίως είναι και μέλος της περίφημης και πολύ επιλεκτικής Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών. Έκτοτε την ακολουθώ πιστά σε κάθε νέο συγγραφικό της πόνημα, καθώς ποτέ έως τώρα δεν με έχει απογοητεύσει και, φυσικά, δεν θα μπορούσα να μην ενθουσιαστώ όταν έμαθα πως κυκλοφόρησε μία αναθεωρημένη έκδοση ενός παλαιότερου μυθιστορήματός της με τίτλο «Τα Ρόδα Της Σιωπής», το οποίο διάβασα και λάτρεψα όταν πρωτοκυκλοφόρησε. Ένα μυθιστόρημα με πολλά ιστορικά στοιχεία και μία πλοκή συγκλονιστική, που σχεδόν ξαναγράφτηκε από την εξαίρετη συγγραφέα, η οποία πραγματικά κατάφερε για μία ακόμη φορά να ξεπεράσει τον εαυτό της, παραδίδοντάς μας ένα αληθινά αξεπέραστο λογοτέχνημα.
«Το Άγαλμα Στη Σοφίτα», που κυκλοφορεί από τις αγαπημένες εκδόσεις Διόπτρα, είναι ένα βιβλίο από αυτά που θα πρέπει να υπάρχουν σε κάθε βιβλιοθήκη των πραγματικών βιβλιόφιλων, καθώς συγκεντρώνει όλα εκείνα τα στοιχεία ενός μεγαλειώδους μυθιστορήματος: ακριβή ιστορικά στοιχεία για την περίοδο της γερμανικής κατοχής στη χώρα μας και συγκεκριμένα στην Βόρεια Ελλάδα, καθηλωτική πλοκή που κόβει την ανάσα, έρωτες ασίγαστους, αταίριαστους, χωρίς ανταπόκριση, εκδικητικούς, ανέλπιστους και καταδικασμένους, την εκδίκηση, την κάθαρση, την λύτρωση και την δικαίωση ηρώων που θυμίζουν εκείνους των αρχαίων τραγωδιών και μία λογοτεχνική γλώσσα περίτεχνη αλλά ταυτόχρονα προσιτή και κατανοητή, από εκείνες που ξεχωρίζουν και συγκινούν τους αναγνώστες με την δύναμη, την αμεσότητα και την ποιότητά τους. Όπως αναφέρει και η ίδια η συγγραφέας, η ιστορία του βιβλίου είναι η ίδια μα το λογοτεχνικό της περίβλημα ολοκαίνουριο. Δεν μπορούσα ποτέ, όμως, να φανταστώ πως διαβάζοντας «Το Άγαλμα Στη Σοφίτα» θα ένιωθα ακόμα μεγαλύτερη συγκίνηση από την πρώτη φορά, θα καθηλωνόμουν εκ νέου από την εντυπωσιακή πλοκή και την καλοδουλεμένη γλώσσα του, θα λάτρευα από την αρχή τους τραγικούς ήρωες και αντιήρωες που έπλασε η συγγραφέας ή "δανείστηκε" από την Ιστορία και θα αισθανόμουν πως διαβάζω ένα εξ’ ολοκλήρου νέο, συγκλονιστικό, λογοτεχνικό έργο, παρόλο που γνώριζα ήδη το τέλος.  
Ο Γερμανός γλύπτης Καρλ Λούντβιχ ζει απομονωμένος στο τεράστιο αρχοντικό του στο Βερολίνο με μοναδική συντροφιά του την οικονόμο του Φρίντα και ένα μυστηριώδες, γυναικείο άγαλμα στη σοφίτα, όπου είναι το ατελιέ του. Το έργο του αυτό, «Τα Πέτρινα Μάτια Της Μνήμης» όπως το έχει ονομάσει, είναι το σημαντικότερο όλων των εξαιρετικών δημιουργημάτων του, όμως εκείνος αρνείται πεισματικά να αποκαλύψει πώς το εμπνεύστηκε και αν σμιλεύτηκε με βάση κάποιο υπαρκτό άτομο. Αποτραβηγμένος από τα εγκόσμια, έχοντας γίνει με τα χρόνια ένας εκκεντρικός και ακοινώνητος εργένης, βρίσκει μοναδική παρηγοριά στο ποτό και στη μουσική του Στράους, παραμένοντας με αφύσικη αφοσίωση τον περισσότερο καιρό του δίπλα στο άγαλμα. Ταυτόχρονα, στην Ελλάδα του 1970 και συγκεκριμένα στη Στρατονίκη της Χαλκιδικής ο φόνος ενός άντρα από τον γιό του και η ακόλουθη ομολογία του ενόχου και η άρνησή του για αποδοχή οποιασδήποτε νομικής υπεράσπισης ταράζει τα νερά και γίνεται η αιτία να αποκαλυφθεί η αλήθεια και τα πραγματικά γεγονότα του παρελθόντος στην ίδια περιοχή κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η νεαρή δικηγόρος Εύα Μωυσιάδου διορίζεται από το κράτος ως συνήγορος υπεράσπισης του δολοφόνου Σπύρου Τιμογιάννη αναλαμβάνοντας έτσι την πρώτη της υπόθεση, όμως ο ανένδοτος νεαρός μεταλλωρύχος δεν έχει ουδεμία πρόθεση να τη βοηθήσει στο έργο της, ώστε να ελαφρύνει και την δική του κατάσταση.
Μέσα από αυτές τις δύο φαινομενικά ασύνδετες ιστορίες η συγγραφέας θα υφάνει μία από τις πιο εντυπωσιακές και συγκλονιστικές ιστορίες αγάπης, προδοσίας, εκδίκησης, τιμωρίας και λύτρωσης που έχουν ποτέ γραφτεί. Πραγματικά ιστορικά γεγονότα μας καθηλώνουν για τις θηριωδίες των Ναζί κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, για τα απάνθρωπα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας που συντελέστηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης σαν το Άουσβιτς Μπίρκεναου από παρανοϊκούς επιστήμονες όπως ο διαβόητος "Άγγελος του Θανάτου" Γιόζεφ Μένγκελε, την Κατοχή της χώρας μας και τη στυγνή εκμετάλλευση του πόνου και της επιθυμίας για επιβίωση των Ελλήνων εβραϊκής καταγωγής από πολλούς ασυνείδητους Γερμανούς αξιωματούχους προς ίδιον όφελος, αλλά και την μάχη που έδωσαν όσοι Έλληνες δεν μπόρεσαν να αντέξουν τον Γερμανικό ζυγό και κατέφυγαν στα βουνά και στην Αντίσταση, καθώς και τον αιματηρό Εμφύλιο πόλεμο που ακολούθησε την Απελευθέρωση. Ταυτόχρονα, η Πασχαλία Τραυλού κατορθώνει να συνδυάσει όλα τα παραπάνω με την δική της ευρηματική μυθοπλασία, πλάθοντας έτσι ένα περίτεχνο "μωσαϊκό" από άρτια σμιλεμένους χαρακτήρες, εκ των οποίων κάποιοι έχασαν την ανθρωπιά τους μέσα στη δίνη των ιστορικών γεγονότων, άλλοι πάλεψαν μέχρι τέλους οικτίροντας τον εαυτό τους για τις λανθασμένες επιλογές τους και κατηγορώντας άλλους ως υπαίτιους, κάποιοι επέλεξαν την σιωπή και το ψέμα με ολέθριες συνέπειες για τους ίδιους και τους αγαπημένους τους και άλλοι απέτυχαν να γίνουν "πολεμάνθρωποι" και διατήρησαν άσβεστη την ανθρωπιά και τον καταδικασμένο έρωτά τους για το άλλο τους μισό, κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες. Το σημαντικότερο, όμως, όλων είναι πως η Πασχαλία Τραυλού με «Το Άγαλμα Στη Σοφίτα» κατόρθωσε να κάνει το ήδη τέλειο από κάθε άποψη μυθιστόρημά της αριστουργηματικό και γι’ αυτό της αξίζουν πολλά και θερμά συγχαρητήρια. Διαβάστε το, Φίλοι μου!   

Υπόθεση Οπισθόφυλλου:

«Ένα ανθρώπινο λάθος, ένα ψέμα, γεννά ένα μυστικό που δεν έπρεπε να βγει ποτέ στην επιφάνεια μα οι αστάθμητοι παράγοντες πάντα υπάρχουν στη ζωή για να εξυφαίνουν το τραγικό δίχτυ όπου παγιδεύονται οι άνθρωποι.
«Κανείς δεν αγγίζει το άγαλμα», ήταν η αυστηρή οδηγία του Γερμανού γλύπτη Καρλ Λούντβιχ στην οικονόμο του Φρίντα. Με κανέναν δεν είχε μοιραστεί ως το 1970 την ιστορία του φημισμένου του έργου. Ώσπου ένας φόνος στη Στρατονίκη Χαλκιδικής γίνεται αιτία να αποκαλυφθεί μια αλήθεια που ανατρέπει τα πάντα.
Το λάθος της Εβραίας Άννας να παντρευτεί τον Λουκά την εποχή του Εμφυλίου και το σφάλμα του άντρα της να  προδώσει για χάρη της τα ιδανικά του, το ανομολόγητο μυστικό του Καρλ Λούντβιχ και τα «γράμματα στον άλλο του εαυτό» όταν υπηρετούσε στο Άουσβιτς υφαίνουν τον ιστό μιας σκληρής ιστορίας μες στην οποία ο έρωτας καταλήγει να είναι ταυτόχρονα τιμωρία και κάθαρση.
Ένα βιβλίο που τιμά την ανθρωπιά, την ειρήνη και την τέχνη μέσα στις συμπληγάδες του πολέμου.»

"Πάντα αναρωτιόμουν πώς θα έγραφα με τωρινή οπτική κάποιο από τα παλιά μου βιβλία… Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας αποτελεί μια πλήρως αναθεωρημένη έκδοση του μυθιστορήματος Τα Ρόδα της Σιωπής. Έκοψα, έραψα, μεταποίησα και, στο τέλος, διαμορφώθηκε Το Άγαλμα στη Σοφίτα, μια ιστορία ίδια μα με ολοκαίνουριο λογοτεχνικό περίβλημα." 
Πασχαλία Τραυλού

2 σχόλια:

  1. Ο,τι κι αν πω θα ειναι λιγο για την ενθαρρυντικη κριτικη. Ειμαι τυχερη να εχω αναγνωστριες οπως εσυ! Ευχαριστω απο καρδιας!!!Πασχαλια Τραυλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πασχαλία μου, έγραψα μόνο όσα αισθάνθηκα για το υπέροχο αυτό βιβλίο σου! Χαίρομαι δε που με την αναθεωρημένη αυτή επανέκδοσή του μου δόθηκε η ευκαιρία να το ξαναδιαβάσω, να το ξαναπολαύσω και να γράψω τη γνώμη μου για αυτό. Να είσαι πάντα καλά και πάντα να μας ταξιδεύεις μέσα από τα αξιόλογα βιβλία σου!

      Διαγραφή