Ταξίδια Μέσα Από Τη Λογοτεχνία!

Η Λογοτεχνία είναι για μένα ένα «παράθυρο» σ' έναν μαγικό κόσμο. Κάθε βιβλίο μάς ταξιδεύει σε κόσμους πραγματικούς ή φανταστικούς, τωρινούς, μελλοντικούς ή παρελθοντικούς. Ένα είναι το μόνο σίγουρο, κάθε βιβλίο που μας ενθουσιάζει, μας εντυπωσιάζει ή μας μαγεύει θέλουμε να το μοιραστούμε με άλλους φίλους-αναγνώστες. Έτσι κι εγώ, θέλω να μοιραστώ μαζί σας όσα βιβλία με ενθουσίασαν και με «γέμισαν» με πρωτόγνωρες ιδέες, εικόνες και συναισθήματα. Σαφώς και η άποψη του κάθε αναγνώστη είναι μοναδική και ένα βιβλίο που εμείς λατρέψαμε μπορεί κάποιος άλλος να το αντιπάθησε ή ακόμα και να το μίσησε... Μέσα από αυτήν την οπτική θεωρώ φρόνιμο να μη σχολιάζω όσα βιβλία δεν με εντυπωσίασαν ή με άφησαν αδιάφορη, διότι η άποψή μου είναι απολύτως υποκειμενική. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω αρνητικά κανέναν αναγνώστη, αποτρέποντάς τον από το να διαβάσει ένα βιβλίο το οποίο, ενδεχομένως, να τον ενθουσιάσει. Κάθε βιβλίο απαιτεί το κατάλληλο περιβάλλον, το υπόβαθρο και την ανάλογη διάθεση για να εκτιμηθεί, οπότε καλό θα είναι να μην απορρίπτουμε ποτέ τίποτα. Η έκφραση και αποτύπωση της δικής μου γνώμης για κάθε βιβλίο -αλλά και των απόψεων και σχολιασμών άλλων φίλων-συγγραφέων-αναγνωστών, που αναγράφονται στη σχετική κατηγορία-, έχουν ως μοναδικό σκοπό να εκφράσουν τον θαυμασμό μας για ορισμένα βιβλία που θεωρούμε άξια λόγου και θέλουμε να γίνουν ευρέως γνωστά, βοηθώντας έτσι τους αναγνώστες στην επιλογή του επόμενου βιβλίου που θα διαβάσουν. Πάντοτε με το μεγαλύτερο σεβασμό και θαυμασμό για όλους τους συγγραφείς, που μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους μας «ταξιδεύουν» μακριά από την εκάστοτε πραγματικότητα ή μας βοηθούν να την κατανοήσουμε καλύτερα, αλλά σε κάθε περίπτωση στολίζουν την ψυχή μας, οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Κλειώ Ισιδ. Τσαλαπάτη

Παρασκευή 25 Ιουνίου 2021

«ΑΓΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΜΑΡΤΙΑ», του Κωνσταντίνου Ζαχαρία – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη

«ΑΓΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΜΑΡΤΙΑ», του Κωνσταντίνου Ζαχαρία – Γράφει η Κλειώ Τσαλαπάτη 
Εκδόσεις: Πηγή
Σελίδες: 228
Τιμή με έκπτωση: 12,57€
 
          Έχω ξαναγράψει στο παρελθόν πως για εμάς τους βιβλιοσκώληκες η μεγαλύτερη ικανοποίηση είναι όταν ανακαλύπτουμε νέο συγγραφικό αίμα, λογοτέχνες που μέχρι πρότινος αγνοούσαμε και πλέον εντάσσονται στους αγαπημένους μας συγγραφείς. Δεν έχει σημασία εάν μαθαίνουμε τον συγγραφέα μέσα από το πρώτο, το δεύτερο ή το δέκατο βιβλίο του· σημασία έχει πως εμείς τώρα τον γνωρίζουμε και αισθανόμαστε αυτόν τον πρωτόγνωρο ενθουσιασμό της «πρώτης φοράς». Το δεύτερο βιβλίο του συγγραφέα Κωνσταντίνου Ζαχαρία, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή με τίτλο «Αγνότητα και Αμαρτία», ήρθε στα χέρια μου χωρίς να έχω ιδέα για τον τρόπο γραφής του. Εκείνα που μου κίνησαν το ενδιαφέρον ήταν ο «τολστοϊκός» τίτλος, το εξώφυλλο, η υπόθεση και κυρίως ο χαρακτηρισμός του ως ιστορικό μυθιστόρημα, καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία είναι εκείνη στην οποία έχω τη μεγαλύτερη αδυναμία. Ίσως αυτή μου η προτίμηση να είναι απωθημένο από τα σχολικά μου χρόνια και τον απαράδεκτο και αντιπαιδαγωγικό τρόπο διδασκαλίας της Ιστορίας, που επικεντρωνόταν αποκλειστικά και μόνο στη στείρα και ανούσια αποστήθιση ονομάτων, ημερομηνιών και γεγονότων.
          Έτσι, όταν άρχισα να διαβάζω το βιβλίο του κ. Ζαχαρία, συνειδητοποίησα την εμπεριστατωμένη και σε βάθος ιστορική έρευνα που έκανε ο συγγραφέας, καθώς και την αγάπη του για τον μεγάλο Ρώσο κλασικό –ίσως και αξεπέραστο, κατά την ταπεινή μου γνώμη– Λέοντα Τολστόι. Πέρα από τη φυσιολογική επίδραση του αριστουργήματος του Τολστόι «Πόλεμος και Ειρήνη», που σε κάποια σημεία συμβαδίζει χρονικά με όσα διαδραματίζονται στο ομολογουμένως εξαιρετικό «Αγνότητα και Αμαρτία», ο συγγραφέας κατορθώνει με έναν ευφάνταστο τρόπο να συμπεριλάβει και τον ίδιο τον Τολστόι μέσα στο δικό του μυθιστόρημα, κατά την περίοδο που εκείνος υπηρέτησε ως αξιωματικός στον πόλεμο της Κριμαίας. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός πως ο λιτός, περιεκτικός και ταυτόχρονα γλαφυρός και παραστατικός λόγος του συγγραφέα, κατορθώνει να συμπεριλάβει πολυάριθμα γεγονότα, τόπους και χαρακτήρες μέσα σε ένα εντυπωσιακά ολιγοσέλιδο μυθιστόρημα των μόλις 228 σελίδων. «Ουκ εν τω πολλώ το ευ, αλλ’ εν τω ευ το πολύ», έλεγαν οι σοφοί αρχαίοι πρόγονοί μας και είχαν απόλυτο δίκιο, ενώ μας το αποδεικνύει περίτρανα στην πράξη και ο ταλαντούχος Κωνσταντίνος Ζαχαρία.
          Η ιστορία μας ξεκινάει εν μέσω των Ναπολεόντειων πολέμων, όταν η Μόσχα τυλίγεται στις φλόγες και οι κάτοικοι απομακρύνονται πανικόβλητοι για να σωθούν. Ανάμεσά τους και η Άννα Πετρόβνα Ιβανόβα, που είναι έγκυος και ετοιμόγεννη στο δεύτερο παιδί της. Τα δυσοίωνα μαντάτα για τον θάνατο του αγαπημένου της συζύγου Ανατόλι Μπορίσοβιτς Ιβανόφ, στο πεδίο της μάχης του Μποροντινό, επισπεύδουν τη γέννα και έρχεται στον κόσμο ο δεύτερος γιος τους, ο Ντμίτρι ή Μίτια, όπως θα τον ακολουθήσουμε σε όλη την πορεία της πολυτάραχης ζωής του. Ο Μίτια και ο μεγαλύτερος αδερφός του Κιρίλ μεγαλώνουν με τη φροντίδα του πατριού τους Γκεόργκι, όμως ενώ εκείνος έχει επικεντρωθεί στην υποδειγματική ανατροφή και των δύο παιδιών της αγαπημένης του Άννας, η μεγάλη αδυναμία του είναι ο πρωτότοκός της Κιρίλ. Σε εκείνον διοχετεύει όλη την προσοχή και τη φροντίδα του, καθώς το μέλλον του φαίνεται ιδιαίτερα ελπιδοφόρο και λαμπρό. Ο μικρός Μίτια μεγαλώνει κυρίως με τη φροντίδα και την επιρροή της γιαγιάς του Σόφιας Αντριέγιεβνα, γι’ αυτό και το ενδιαφέρον του περιορίζεται περισσότερο στα βιβλία, στη θρησκεία και στη συντροφιά της γιαγιάς του και λιγότερο στις κοινωνικές συναναστροφές και κοσμικές εκδηλώσεις.
          Η ιστορία μας εξελίσσεται ταυτόχρονα με τα αναρίθμητα ιστορικά γεγονότα που λαμβάνουν χώρα και επηρεάζουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τη Ρωσία. Ο Κιρίλ επιλέγει τις νομικές σπουδές, ενώ ο Μίτια τις θεολογικές. Η απρόσμενη εμπλοκή του Κιρίλ σε μια φοιτητική αδελφότητα, πιστή στο κίνημα και το επαναστατικό πνεύμα των Δεκεμβριστών, θα τον οδηγήσει στη σύλληψη και στη μεταφορά του στη Σιβηρία. Ο Μίτια, πιστός στον αδερφικό τους δεσμό, θα προλάβει να τον δει μέσα στη φυλακή, αλλά μόνο λίγο πριν ο Κιρίλ αυτοκτονήσει. Με το τελευταίο γράμμα του νεκρού αδερφού του για φυλαχτό, ο Μίτια αποφασίζει να ταξιδέψει, να διευρύνει το πνεύμα και τις γνώσεις του, κάνοντας όλα όσα ο μεγάλος αδερφός του δεν πρόλαβε. Έτσι αρχίζει και η δική μας περιπλάνηση στις αχανείς ρωσικές εκτάσεις, στο αριστοκρατικό και συντηρητικό Λονδίνο, στο κοσμοπολίτικο και επαναστατικό Παρίσι, στην εξωτική Κίνα της παράδοσης και του ληθαργικού οπίου και στην Αμερική των καινοτομιών, της δουλείας και του νέου τρόπου ζωής. Ο Μίτια θα ζήσει μία ζωή πολυτάραχη, θα πολεμήσει, θα αγαπήσει και θα αγαπηθεί, θα αφοσιωθεί σε ανθρώπους και σε ανώτερα ιδανικά, ενώ ταυτόχρονα θα μας δείξει σε όλο της το μεγαλείο την αδάμαστη και πολυδιάστατη ρωσική ψυχή και τη διττή ανθρώπινη φύση.
          Το ιστορικό μυθιστόρημα «Αγνότητα και Αμαρτία», του Κωνσταντίνου Ζαχαρία, είναι ένα μεγάλο, μνημειώδες μυθιστόρημα σε μια απρόσμενα ολιγοσέλιδη έκδοση, που εντούτοις κατορθώνει να μας παρασύρει σε ένα ταξίδι επικών διαστάσεων και σε τόσα πολλά ιστορικά γεγονότα, χώρες, νοοτροπίες και εποχές, που δεν μπορούμε καν να διανοηθούμε. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι ο νεαρός και χαρισματικός συγγραφέας κατορθώνει να αναβιώσει εκείνο το υποβλητικό κλίμα και το άρωμα της κλασικής ρωσικής λογοτεχνίας μέσα από μία νέα οπτική· και αυτό για μένα είναι και το μεγάλο κατόρθωμά του. Οφείλω τα θερμά μου συγχαρητήρια στον εξαίρετο συγγραφέα για το μεγαλειώδες «μικρό» αριστούργημά του και σας προτείνω ανεπιφύλακτα να το διαβάσετε!
 
Υπόθεση Οπισθόφυλλου:
 
Σεπτέμβριος του 1812.
 
Πρόσφυγες απομακρύνονται από τη Μόσχα και σύντομα βλέπουν έντρομοι την αρχαία πρωτεύουσα να φλέγεται. Η Άννα Πετρόβνα Ιβανόβα μαθαίνει για τον θάνατο του αγαπημένου της στο πεδίο της μάχης του Μποροντινό, λίγο πριν γεννήσει τον δεύτερο της γιο, Ντμίτρι. Παιδί ενός πολέμου και συμμετέχων ως ιατρός και παρατηρητής σε άλλους πολέμους της Ρωσίας και άλλων χωρών, ο Ντμίτρι, αναθρεμμένος µε το ορθόδοξο χριστιανικό πνεύμα από τη γιαγιά του, Σόφια Αντριέγιεβνα, θα βρεθεί αντιμέτωπος µε τα διάφορα πολιτικά και πολιτιστικά ρεύματα της εποχής του. Πολιτικές επαναστάσεις, δολοπλοκίες, η αυτοκτονία του αδερφού του στη Σιβηρία, η Βιομηχανική Επανάσταση, τα κοινωνικά προβλήματα της πορνείας, της δουλείας και του εμπορίου ναρκωτικών διαμορφώνουν τις βλέψεις του πρωταγωνιστή για τον κόσμο, ενώ η ανατροφή ενός καλλιτέχνη και η γνωριμία µε τον Λέοντα Τολστόι οδηγεί σε συζητήσεις για την εκπαίδευση και τον πολιτισμό. Ένα ιστορικό μυθιστόρημα για µια από τις πιο συγκλονιστικές εποχές της σύγχρονης ιστορίας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου